Ik edit podcasts in Ableton Live en wel hierom
De software waarmee ik edit is een sterk staaltje hip Duits kraftwerk. Een genot om mee te werken. En wel hierom...
UPDATE: onderstaande informatie is ingehaald door de tijd aangezien ik inmiddels met veel plezier in Reaper edit. Lees daarom dit stuk.
Voordat ik in de podcasting zat, zat ik in de muziek en in het sounddesign. Hoewel dat eigenlijk in de tegenwoordige tijd opgetekend moet worden want ik zit er namelijk nog steeds in. Daarom hanteer ik de verzamelterm audiomaker vaak om aan te duiden wat ik doe. Of het nu woorden zijn, of muzieknoten ,of geluid, voor mij is het allemaal audio.
Klankjes.
Sinds eind jaren 80 tuur ik graag naar een computer voor het maken van muziek. Tot de puriteinse groep "analoog is beter" behoor ik dus niet. Ik ben helemaal vergroeid met edit software. Dat heeft me behoorlijk wat knaken gekost, maar ook heel veel geleerd.
In 2001 zag Ableton Live het licht en gelijk wist ik het: dit is de toekomst. Nu 20 jaar later gebruik ik het nog altijd. Meestal in combinatie met Reason van mijn Zweedse vrienden van Reason Studios). Ik kan er alles mee: podcasts editen, sounddesignen, muziekmaken.
Live 11 is de laatste update. Die is nu officieel een kleine week uit. Maa man (of vrouw, of onzijdig) wat een genot is dat! De nieuwe Linked-track feature is super handig, met name ook voor het editen van podcasts. Hiermee kun je tracks linken zodat, bijvoorbeeld wanneer je iets uit track 1 snijdt, dat ook in track 2, 3 en 4 gebeurt. Voorheen had ik daar een workaround voor maar nu is dat beter geregeld. Ook zijn de nieuwe effecten voor een sounddesigner erg welkom. Zo is de nieuwe Hybrid Reverb heerlijk voor het bevriezen van geluid. Super handig voor wie graag ambient muziek in zijn podcast stopt. Ben ik een fan van aangezien ambient niet snel een stem in de weg zit en enorm veel sfeer kan maken (TIP!).
De podcasts die ik edit hebben best een groot aantal sporen nodig. Ik kom met gemak aan de 30 sporen. Om het overzicht te bewaren groepeer ik tracks via de Group functie. Op die manier ben ik in staat om op elk kanaal in de editing en de klankkleur in te grijpen. Maximale controle dus, voor minder doe ik het niet!
Ableton Live wordt veel door muzikanten en sounddesigners gebruikt. Ik vind Live nog altijd het meest vernieuwende pakket dat er is. Dat komt door de moderne mogelijkheden en de effecten en instrumenten die in het pakket zitten. Ik gebruik de Suite die met Max For Live komt, een programmeertool om je eigen effecten, instrument of handigheden in te programmeren. Je moet er een totale nerd voor zijn (*vinger opsteken doet*).
Live is niet echt de eerste keus als podcast editor. Te complex voor de meesten en wellicht ook overkill als je niets met sounddesign doet. Maar aangezien ik dat nou juist allemaal wel doe is het pakket op mijn lijf geschreven. En het über hippe 2D interface, een sterk staaltje Duits kraftwerk, doet mij elke dag weer opnieuw glimlachen.
Een genot om mee te werken! Dat wilde ik even gezegd hebben.
Was getekend,
Een blij 🥚