Het zwaargewicht Heavyweight is terug!
Na Gimlet/Spotify vond men onderdak bij het podcast-productiebedrijf Pushkin Industries
Eind 2023 maakte Spotify bekend dat ze de hele redactie van Gimlet Media op straat zette. Hierdoor was de geweldige podcast Heavyweight een paar jaar niet te horen. Tot een week of wat terug er ineens een verse aflevering in mijn podcast-app landde!
Heavyweight valt nu onder het podcast-productiebedrijf Pushkin Industries van Malcolm Gladwell and Jacob Weisberg.
Nu denk ik dat mijn lezers deze podcast wel kennen, maar mocht dat niet het geval zijn, op de vraag van Podcast The Newsletter ‘welke ingrediënten zijn er nodig voor een perfecte Heavyweight aflevering?’ leverde de man achter Heavyweight, Jonathan Goldstein, onlangs het perfecte antwoord:
Stakes and jokes and a person I like as the subject and some ideas and sadness and good music and a listener who is sitting in the virtual driveway unable to virtually click off the virtual radio knob.
Zoiets vormt meteen een beeld in mijn hoofd.
Interview met Heavyweight in NRC
Mijn podcastcollega bij NRC, Iris Verhulsdonk, interviewde onlangs Goldstein en zijn producenten Kalila Holt en Stevie Lane. Daarin lezen we wat de reden van Spotify was om ze te dumpen:
Spotify kocht het podcastbedrijf Gimlet – en dus ook Heavyweight – voor 230 miljoen dollar.
Aan het gouden tijdperk voor podcasts kwam een einde. Bedrijven als Spotify realiseerden zich dat een langere productietijd, die hoort bij de verhalende documentaire-podcasts, ook hogere kosten met zich meebrengt. Veel hoger dan die van de zogenoemde chatcasts, zeker als die van beroemdheden zijn en daarom verzekerd van een achterban. En dus volgden er ontslagen en het einde van Heavyweight bij Spotify. Het bleef anderhalf jaar stil.
Tof trouwens dat Iris het hele Heavyweight-team liet praten en niet alleen Goldstein. Ik vind het ook altijd ergerlijk als alleen de regisseur van een podcast wordt uitgenodigd. Alsof de rest van het team er niet toe doet.
Het format van Heavyweight
Elke aflevering begint met het geluid van een analoge telefoon die overgaat omdat Jonathan zijn “third best friend, Jackie” belt. Jackie is geen pleaser, plaagt graag, is scherp en grappig. En altijd draait het uit op een wedstrijdje: wie gooit als eerste de hoorn erop?
Het format van Heavyweight is op papier vrij simpel, vaak gaat het over een probleem tussen een paar mensen waarvan de oorsprong vaak ver in het verleden ligt. Goldstein zoekt tijdens de aflevering naar een oplossing.
Het vernuft zit ‘m in de uitwerking van dat plan. Want het plan verloopt vaak niet heel soepel (goed voor het verhaal) en de manier waarop ligt niet voor de hand (ook lekker voor het verhaal).
Hij verbloemt de gebreken van hemzelf en van anderen niet maar laat ze juist horen. Bij hem liggen drama en humor nooit ver van elkaar af. En hij verpakt zijn boodschap altijd in een literaire vertelling en spreekt daarmee zowel het verstand als het gevoel aan.
Het zijn precies deze ingrediënten die van deze podcast een meesterwerk maken. En daar kunnen wij misschien nog wat van leren. Resumerend:
Zoek naar wat niet voor de hand ligt, zoek naar frictie.
Je hoeft niet ver te zoeken, in de vrienden- of familiekring liggen de verhalen voor het opscheppen.
Een verhaal zonder drama is geen verhaal. (ook jouw drama bij het maken ervan, gezwoeg en geploeter, zijn pluspunten)
Een verhaal zonder humor is geen verhaal.
Neem jezelf en jouw gasten niet te serieus.
Kietel en plaag je gasten, daag ze uit om uit hun (sorry voor het cliché) comfort zone te stappen.
Wees niet bang om je voice-over helemaal uit te schrijven en deze exact zo voor te dragen. Oftewel: spontaniteit is niet altijd beter.
Volg je gevoel! Ga voor de kick die het je geeft. Als het niets met je doet, is het ook niets.