Het perfecte huwelijk: podcasts en muziek
Naast podcaster ben ik ook muzikant en zodoende voelt het voor mij logisch om zelf een podcast over muziek te maken: VERVORMER. Niet alleen door mij maar ook door anderen wordt de podcast gezien als het perfecte medium om muziek mee onder de aandacht te b
Naast podcaster ben ik ook muzikant en zodoende voelt het voor mij logisch om zelf een podcast over muziek te maken: VERVORMER. Niet alleen door mij maar ook door anderen wordt de podcast gezien als het perfecte medium om muziek mee onder de aandacht te brengen.
Zo investeert Spotify flink veel geld in muziekpodcasts zoals het muziek-analytische Dissect en de smaakvol gemaakte The Story Of The Clash. In Nederland is het de De Woordenschat Podcast over Nederrap die exclusief door Spotify gemaakt wordt. Nu is die exclusiviteit iets wat ik er juist niet prettig aan vind. Een podcast moet in alle podcastsapps te beluisteren zijn, vind ik. Maar het feit dat Spotify veel geld investeert in podcasts over muziek geeft aan hoezeer ze in het huwelijk tussen podcasts en muziek gelooft.
Muzikanten die podcasten
Steeds meer muzikanten beginnen zelf een podcast. Zo is er The David Gilmour Podcast waarin de bekende gitarist van Pink Floyd in elke aflevering een van zijn gitaren de hoofdrol geeft. En de oude zanger van Led Zeppelin, Robert Plant graaft in zijn muzikale verleden in zijn Digging Deep with Robert Plant podcast. Ook Artiest Jamie Lidell maakt sinds lange tijd met hanging out with audiophiles een te gekke podcast voor audionerds. En daar reken ik mijzelf ook toe.
In Nederland zitten we ook niet stil. Zo maakt David Achter de Molen, zanger van de band John Coffey (op dit moment inactief) zijn Klap van de Molen podcast. En is gitarist, zanger en collega Hagenees Ed Struijlaart lekker bezig met zijn podcast Gitaarmannen, de podcast.
Dit is waarschijnlijk nog maar het begin. Een podcast biedt immers voor muzikanten nieuwe mogelijkheden. Het is prettig om een muzikant zijn of haar eigen verhaal te horen vertellen met eigen stem. En de podcast is sowieso geschikt om dingen te laten horen: een eerste demoversie, losse partijen waar de muziek uit opgebouwd is of bijvoorbeeld de klank van een oude drummachine die gebruikt werd (zoals ik in Oostende Healing deed) .
Dit is precies ook het concept achter misschien wel de bekendste muziekpodcast: Song Exploder. In elke aflevering wordt het verhaal achter een song door de band/liedschrijver zelf verteld en wordt spoor voor spoor duidelijk gemaakt hoe de opname in elkaar steekt.
Pod only knows
Onlangs stuitte ik op het document Pod only knows - What’s next for music and podcasts? (PDF) van het Londense educatieve muziekplatform Music Alley. Het biedt een mooie analyse van ondermeer muziekpodcasts.
Podcasts are seen as a new and more personal way for artists and labels to connect with fans.
(...)
Podcasts could be a great magnet for users and see DSPs increase their user base and this could then see more people streaming music.
Pod only knows - What’s next for music and podcasts? (PDF) van music:)alley
Platenmaatschappijen gaan zelf podcasten
De grote platenmaatschappijen Sony Music, Universal Music en Warner Music gaan podcasts produceren. Zij zien podcasting dus duidelijk als een goed promotiemedium voor muziek. Zo maakt Atlantic Records (onderdeel van Warner Music) onder de veelzeggende titel Atlantic Podcast al een paar podcasts, heeft Sony Music onlangs een podcastbedrijf gelanceerd en heeft Universal aangekondigd premium podcasts te gaan maken.
Er is alleen nog wel een probleem: de muziekrechten.
“The massive barrier still is the difficulty of licensing music. It’s actually quite hard to talk about music on a podcast in a satisfying way without hearing it. This is a huge thing: when the music industry sorts that out, it will open up a whole world of possibilities,” she says.
Pod only knows - What’s next for music and podcasts? (PDF) van music:)alley
Muziekrechten is een complex onderwerp waar veel podcasters tegenaan lopen. Dat bewaar ik voor een andere keer...