Podpraat #119 - luisteren is populairder dan kijken
Van de week toonde het onderzoek Media:Tijd 2018 opnieuw aan dat mensen tussen de 13 en 49 jaar doordeweeks meer luisteren dan dat ze kijken.
Van de week toonde het onderzoek Media:Tijd 2018 opnieuw aan dat mensen tussen de 13 en 49 jaar doordeweeks meer luisteren dan dat ze kijken.
Dat video populairder is dan audio kan naar het land der fabelen.
Media:Tijd 2018
De publicatie Media:Tijd 2018 is een gezamenlijk onderzoek van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting KijkOnderzoek (SKO), Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en Platform Media- Adviesbureaus (PMA) dat ons lees-, kijk- en luistergedrag in kaart brengt. Het levert opvallende cijfers op. En het haalt een groot misverstand weg, wat iedereen altijd maar loopt te roeptoeteren: dat luisteren minder populair zou zijn dan kijken.
De krenten uit de pap:
De meeste tijd op een dag besteden we aan slapen.
Mediaconsumptie wordt vaak geconsumeerd samen met andere activiteiten, zo komen we op 8 uur en 23 minuten gemiddeld per dag.
In het weekend meer wordt gekeken, gelezen en gegamed. Op doordeweekse dagen zijn mensen meer aan het communiceren en aan het luisteren.
Men leest heel weinig. De gemiddelde leestijd bedraagt slechts 42 minuten per dag. En het aandeel lezen van papier daalt.
Interessant vond ik dit plaatje:
Zie hoe bij de leeftijdsgroepen 13-34 en 35-49 er meer wordt geluisterd dan dat andere vormen van media geconsumeerd worden. In de weekende wordt er wel meer gekeken dan geluisterd.Het hele onderzoek (PDF, gratis) en meer info vind je hier:
Podtrac wijzigt haar calculatiemethode
Podtrac is een handig systeem om het aantal downloads van je podcast mee te tellen. Het wijzigt in juni haar methodiek waardoor je mogelijk lagere aantallen krijgt te zien.
Podtrac Company Blog - Podtrac
Muziek en Podcasts in Spotify zijn even groot
Van de week kreeg de Spotify een update. Zo zie het er bij mij nu uit:
Je ziet het, muziek en podcasts zijn nu in Spotify gelijkwaardig. Vet!
BackMe is een soort Nederlandse Patreon
In Amerika heb je Patreon die een beetje hetzelfde doet. Is dit de Europese versie?
Ja en nee. Patreon is een Amerikaans bedrijf dat gericht is op de Amerikaanse markt. Het is een verdienmodel dat razend goed werkt in de VS, in de EU hebben wij niets vergelijkbaars. Je kunt als Europeaan gebruikmaken van Patreon maar dan komen er allemaal zaken waar je niet op zit te wachten. Je privacy is naar Amerikaans model geregeld, je kunt enkel in US Dollar betalen en je moet haast gebruik maken van aanvullende diensten als PayPal. Nog veel belangrijker: er is geen ander plan anders dan het exploiteren van dit platform. Wij willen met Backme meer doen dan enkel een Point of Finance zijn zoals Patreon is. Daarom staat de komende jaren bij ons volledig in het teken van ontwikkelen, testen en opleveren van diensten waar ik nu nog weinig over kan en mag zeggen. Dat het spannend gaat worden staat vast!
Aldus Ahmed Aarad in een interview met Spreekbuis.nl. Ahmed heeft zich ook verkiesbaar gesteld voor de EU namens de Piratenpartij.
Een poos geleden introduceerde hij een soort Nederlandse Patreon, de website BackMe die je de mogelijkheid geeft om jouw content om te zetten in geld, maandelijks gedoneerd door een fanbase. Heel erg interessant dus en zeker ook voor podcasters!
Ahmed Aarad lanceert Nederlands donatieplatform BackMe - Spreekbuis.nl
Podcastende muzikanten en bands
Vorige week schreef ik al over de enorme boom van podcasting onder muzikanten en bands. Je kunt jouw verhalen rechtstreeks aan jouw fans vertellen en ook nog eens middels de app waar ze toch al gebruik van maken: Spotify. Daar liggen dus kansen en (oh wat klinkt dat toch altijd suf) uitdagingen.
Podcasts and music: the opportunities... and the annoyances
Tot zover. Geniet van het weer en tot volgende week!