Podpraat #136 - gaan we microcasten?
Spotify zet de wereld van audio behoorlijk op z'n kop. Niet alleen nu we massaal muziek streamen maar ook omdat Spotify heilig gelooft in podcasts.
Spotify zet de wereld van audio behoorlijk op z'n kop. Niet alleen nu we massaal muziek streamen maar juist ook omdat Spotify zo enorm gelooft in de kracht van podcasts.
# Het linkje dat ik vorige week bij het artikel van Klankplank over Podcast Events plaatste bevatte een fout. Mijn fout. Excuses. Hierbij: de juiste link.
#De man achter Klankplank, Bart van Maanen, vroeg een poos geleden aan de podcastende gemeente wat voor gereedschap men gebruikt. De uitslag is nu te bekijken.
# De nieuwe content manager van Spotify, Dawn Ostroff, gelooft dat podcasts de sleutel zijn om het bedrijf te laten groeien:
“It’s about creating an audio ecosystem where you offer something in addition to music.”
# Een microcast is een soort minipodcast. Vaak wordt het gebruikt om een podcastaflevering ook in verkorte vorm (slechts een paar minuten in lengte) beschikbaar te maken. Door de verkorte vorm kan zo'n aflevering goed worden afgespeeld in een playlist met andere audio, bijvoorbeeld muziek. Zoals Spotify doet met Your Daily Drive.
Your Daily Drive is nog niet echt in Nederland beschikbaar. Als je op die term zoekt binnen Spotify dan kun je het afspelen maar het bevat nog geen Nederlandse microcasts en content. Ik vraag me af wie er überhaupt in Nederland al mee bezig is, maar dat zal niet lang meer duren.
# Gimlet Media, dat een poos geleden werd opgekocht door Spotify, maakt een microcast voor Science Vs en noemt het Shots of Science Vs.
Die microcasts kunnen dus functioneren als een soort ankeilers voor de volledige afleveringen, precies zoals Shots of Science Vs doet.
# Het valt te voorspellen dat bands de microcast gaan inzetten om hun muziek mee te promoten. Op die manier kan een microcast prima tussen de muziek van anderen geplaatst worden in een playlist. En podcasters zullen de microcast gaan inzetten om hun podcasts mee te introduceren.
# Vice Media heeft een exclusieve deal gemaakt met Spotify voor 3 podcastseries.
# Van de week gaf ik voor het eerst in mijn Raapey Road thuisstudio een workshop podcastmixage. Dat wil ik zeker vaker gaan doen.
# Tijdens de Online Radio Day 2019 werd er gesproken over geldverdienen met podcasting. De video ervan staat inmiddels online:
# Uit het Online Radio en Podcast Onderzoek, dat tijdens de Online Radio Day 2019 gepresenteerd werd, blijkt dat:
42% van de respondenten reclame prima vindt (noot Marco/Podpraat: dus het meerendeel vindt reclame niet prima of heeft er geen duidelijke mening over?)
voor 30% van de respondenten zijn reclames die op een leuke en creatieve manier worden gebracht acceptabel
voor een derde van de respondenten is reclame in online programma’s of podcasts een reden om weg te zappen
bijna tweederde van de respondenten is niet bereid om te betalen om reclame te vermijden (noot Marco/Podpraat: dus eenderde is wel bereid te betalen om reclame te vermijden?)
jongeren zijn meer bereid om te betalen voor reclamevrije audiovormen
bijna de helft (48%) verwacht dat het over 5 jaar gebruikelijk zal worden te betalen voor een online radiostation of podcast zonder reclame
Op basis van deze cijfers zou ik concluderen dat reclame de slechtste vorm is om podcasts mee te financieren. Wegzappen vanwege een reclame is killing (showstopper!), dat moet je nooit accepteren als podcastmaker. Elke luisteraar moet je koesteren en niet wegjagen.
Als eenderde wel bereid is te betalen voor een podcast dan is dat een heel prima percentage naar mijn idee. En hoe normaler het wordt om voor dit soort zaken te betalen des te meer mensen ertoe bereid zullen zijn in de toekomst.
Spotify zit op ongeveer 46% betalende abonnementen nu. In het verleden was dat slechts 25%. Ook daar zie je dus dat het betalen voor luisteren steeds meer gemeengoed geworden is.
# TV-programma Zembla heeft ook een podcast. Ze leggen uit hoe de afleveringen tot stand kwamen. Op die manier vult de podcast de tv-uitzendingen aan. Top!
# Een kleine zelfpromotie tot slot. Luister naar mijn laatste single Het woord gezelligheid:
Lees verder over het nummer en check de mogelijkheden om deze te beluisteren.
Dat was hem weer. Tot volgende week!