Podpraat #142 - podcasting is niet hetzelfde als radiomaken
Podcasting is een creatieve bezigheid. Punt.
Op universitair niveau werd met fronsende wenkbrauwen de podcast GEEL beluisterd en ontleed. En wat bleek?
In the conclusion I will return to my argument that the production of nonfictional investigative podcasting, with GEEL used as exemplar, is a creative practice.
Wat wij podcasters en podcastluisteraars allang wisten is nu toch ff mooi opgetekend in een essay geschreven door van Marije Miedema (M.A. student Rijksuniversiteit Groningen) 'Podcast production as creative practice - The case of GEEL: a nonfictional associative journey'.
Het document opent met deze fascinerende passage:
Usually when we are confronted with a creative product, object or event, all of the different choices that were made during the process are invisible. What we are left with, is the final product of all of the moments where the creator stood on a crossroad deciding in which direction, he was going to continue his journey. But what if this journey, together with all of the choices, were integrated in final product. What if the audience is invited ‘to join the artist as a fellow traveller, to look with it as it unfolds in the world, rather than behind it to an originating intention of which it is the final product’ (Ingold, 2010, p. 97).
In de essay wordt gerefereerd aan het boek The Audio Media Revolution van Martin Spinelli en Lance Dann dat dit jaar uitkwam. Hoewel radio en podcasts vaak aan elkaar gelinkt worden, Spinelli en Dann constateren in hun boek dat de podcast zich juist van radio onderscheid: de podcast ‘has opened the door to creative practices (and dilemmas) not found on radio.’ En: ‘podcasts can be produced and distributed without the approval of a commissioning editor, program controller, or gatekeeper’, ‘there is no fixed or definitive text of a podcast episode or instalment’ and ‘podcasts do not have the timing and scheduling constraints of broadcast media.’
Ha, verse cijfertjes! Markteffect Podcast Monitor
Zeker 5 miljoen Nederlanders luisteren naar podcasts. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, een representatief onderzoek onder 1039 Nederlanders dat in november 2019 voor de tweede keer werd uitgevoerd.
Daarmee is het aantal luisteraars naar podcast behoorlijk gestegen ten opzichte van de vorige meting in mei 2018. Toen luisterde ruim een kwart van de Nederlanders (28 procent) wel eens naar een podcast. Nu zijn dat vier op de tien Nederlanders (39 procent), wat neerkomt op zo’n 5,3 miljoen Nederlanders.
Zoeken naar poen
Van de week kwam ik op het Parool en het AD tweemaal (krantenhuwelijk?) hetzelfde artikel tegen. Het zoekt een beetje naar de bekende weg in de geldwereld van podcasting. Maar vanwege de volledigheid wil ik het hier wel genoemd hebben.
NPR Audio Training
Het @podcastnetwerk tipte de Audio Training tips van de NPR, een serie artikelen. En vaker genoemd, maar ik doe het gewoon nog eens: Transom.org is ook te gek voor tips over podcasting. Die site is een goudmijn vol technisch info maar ook voor interviews met grootheden inclusief sappige audiovoorbeelden.
Genoeg stof om het weekend mee door te komen, of niet dan? De mazzel en tot volgende week!