Podpraat #144 - de week waarin de BBC me mailde
Het is niet vaak dat ik een mail ontvang van de BBC met in de titel 'Urgent!' Een leuk audioklus kwam mijn kant op.
Het is niet vaak dat ik een mail ontvang van de BBC met in de titel 'Urgent!' Daarover straks meer. Maar nu eerst:
Robert Krulwich stopt met Radiolab
Robert Krulwich de man met opwinding en plezier in zijn stem, co-host van het illustere Radiolab, stopt in januari 2020 bij Radiolab.
There comes a time - and I think it has come - when you get out of the way and let the future come flooding in.
Podcasts worden korter?
Dan Misener blogde een weekje terug: Podcast episodes got shorter in 2019
Megaphone toeterde ook al een bericht van gelijke strekking in juli van dit jaar: Podcasts Are Getting Shorter
En ik zag van de week deze tweet langskomen:
Het leuke van de podcast is de variabele lengte. Je kunt het zolang laten duren als nodig is. Dit in tegenstelling tot radio en tv waarbij altijd dat hijgerige gejaag tegen de klok voelbaar is. Maar dat wil niet zeggen dat je dingen onnodig moet gaan rekken natuurlijk.
Zelf maakte ik onlangs een korte aflevering voor mijn VERVORMER. Slechts een kleine 13 minuten in lengte. Een verhaal over hoe muziek je onder bepaalde omstandigheden op een onbekende plek plotseling kan raken. En misschien is het juist wel muziek waarvan je altijd hebt gedacht dat die je koud zou laten.
De adverteerders willen: of print, of podcasting
We are only going to buy two kinds of ad next year: print and podcast. What have you got?
Het News Podcasts and the Opportunities for Publishers (van Reuters) is een zeer interessant stuk. Het geeft een scherpe analyse van de stand der podcastenarij. Reuters is er lyrisch over en stelt dat de focus in ons medialandschap qua advertenties en voor wat betreft nieuwsberichten op print en podcasting ligt. En ja, dus niet bij VIDEO!
"Podcasting is now a worldwide phenomenon."
"At the same time advertisers are shifting significant budgets into podcasting."
"Publisher interest has grown following the success of The Daily from the New York Times, which has built an audience of 2m daily listens along with substantial annual revenues. Dozens of daily news podcasts have launched over the last 18 months."
Daarbij maken ze een onderscheid dat aansluit bij wat ik zojuist schreef over de lengte van podcasts:
Micro-bulletins, with a length of between 1 and 5 minutes.
News round-ups, with a length of between 6 and 15 minutes.
Deep-dives, with a length of 20 minutes or more.
"But outside the English-speaking world and in smaller markets, monetisation is far more challenging, with lower consumption and much lower interest from advertisers."
Reuters constateert dat nieuwspodcasts met name populair zijn. Bij de luisteraars maar ook bij de adverteerders.
En zie in bovengenoemd plaatje de gigantische drop (-41%!!!) van de sector Arts/Entertainment! 😧 Daar word ik dus juist NIET zo happy van!!!
Bijsluiter bij dit verhaal: Reuters richt zich op de journalistiek. Het dagelijkse nieuws heeft mijn persoonlijke interesse vrijwel niet. Hoe mooi de verhalen van sommige nieuwspodcasts ook gemaakt zijn, het blijft de waan van de dag.
En nog een bijsluiter: Reuters publiceert onder een Creative Commons BY licentie dat dus toestaat dat je alle informatie overneemt onder naamsvermelding van Reuters. Ik ken geen enkel nieuwsmedium in Nederland dat dit ook doet. Wat betreft openheid lopen we hier in Nederland zwaar achter.
Ook Niemanslab haalde een paar krenten uit de Reuters pap. Lees dus ook:
Marleen Stikker bij Nooit Meer Slapen
Marleen Stikker, oprichter van Waag, spreekt zich uit tegen de gesloten systemen die dataroof ten doel hebben. Silo's zoals die van Facebook en YouTube. Haar visie op internet is nog altijd gelijk aan toen ze in 1993 De Digitale Stad oprichtte. Ze is een van dé pioniers op internetgebied en omarmt de open source en open content bewegingen die er zijn. Podcasting is dankzij de RSS-feed, een open standaard, ook een open medium.
Van de week sprak Marleen met Pieter van de Wielen voor Nooit Meer Slapen. Goed luistervoer!
De privacy van de podcastluisteraar
James Cridland vroeg zich van de week af 'Podcast hosts: where’s your privacy policy for podcast listeners?' Een privacyverklaring is immers verplicht en James vraagt zich af of podcasts niet aan tracking van hun luisteraars doen en waarom ze dat dan niet melden.
Als je het echt wilt weten kom je in de donkere wereld terecht waar Marleen Stikker zich terecht zo druk om maakt. Je hebt namelijk als podcaster te maken met grote silo's zoals Apple, SoundCloud en Spotify die gebruikersinfo tracken. Maar hoe het precies werkt, dat zullen ze never ever ooit toegeven. Vandaar het bezwaar van Marleen die veel meer transparantie eist en het een vorm van dataroof noemt. Het is immers de data van de gebruikers die hier gestolen wordt.
Ons gedrag is handelswaar geworden. Daarom gaf bijvoorbeeld Hongarije Facebook een miljoenenboete voor het pretenderen een gratis dienst te zijn. Dit betaalmiddel, dataroof, levert Facebook immers miljarden op. Zelfs de boete van de dataroof via Cambridge Analytica van 5 miljard dollar kan men met gemak ophoesten. Het bedrag is bijna het dubbele van wat de overname van YouTube door Google in 2006 heeft gekost.
Officieel valt de gebruiker onder de privacyverklaring van een Spotify of een Apple als men daar gebruik van maakt. En dan wordt het lastig. Zijn de luisteraars die naar mijn VERVORMER op SoundCloud of Spotify luisteren wel mijn luisteraars? Ik weet niets van ze terwijl SoundCloud en Spotify ALLES van ze weten.
Kortom: ook podcasting krijgt door die silo's steeds meer te maken met het probleem van dataroof en privacyschendingen.
Mijn Tape Sync voor BBC/PRI
Toen ik gisterochtend wakker werd bleek ik ’s nachts een mailtje te hebben ontvangen van een reporter van de BBC die voor The World van Public Radio International (PRI) werkt. Ze vroeg of ik met spoed een Tape Sync kon opnemen.
Een klus voor de BBC/RPI, daar kwam ik mijn bed wel voor uit.
Lees het hele verhaal (en luister naar de opname):
Tot zover. De mazzel!