The winner takes it all
De podcast My Favorite Murder blijkt 35 miljoen downloads per maand te trekken. De makers Karen Kilgariff (standup comedy en schrijver) en Georgia Hardstark (presentator Cooking Channel) verdienen er bakken met geld mee. Omdat ze live shows doen, van de podcast ook een boek gemaakt hebben (de New York Times bestseller: Stay Sexy & Don’t Get Murdered), een deal met Stitcher wisten te regelen voor 10 miljoen dollar en een fanclub van 55.000 personen hebben gecreëerd die jaarlijks pp 40 dollar betalen in ruil voor exclusieve afleveringen en eersterangs toegang tot tickets op de liveshows.
Forbes zet het duo op nr 2 in de lijst van grootverdieners onder de podcasters ($15 miljoen). Joe Rogan verdient nog meer. Die is goed voor 30 miljoen briefjes met het portret van George Washington.
Al die aandacht voor de winners, ik kan er eigenlijk helemaal niets mee. Het is wat mij betreft veel belangrijker om te kijken wat de normaal-verdieners zijn. En welke podcasts onderaan de lijst staan. Het kan goed zijn dat een paar grootverdieners de kleintjes juist uit de markt drukken. Dit is een van de nadelen van het kapitalisme dat concurrentie beschouwd als volkomen gezond maar daarbij vergeet dat het recht van de sterkste de boel scheef zal trekken.
En ook de aandacht van de simplistische media voor alleen de top zorgt voor scheve verhoudingen. Alsof alles een wedstrijd is en er slechts een paar winnaars zijn.
In Nederland kunnen we hier helemaal niets mee. Ons afzetgebied qua taal is veel kleiner. En al zou je het beperken tot de landgrootte, ook dat is onvergelijkbaar. Mijn pleidooi is van dittum: het zou niet mogen uitmaken. Ik vind dat we in Nederland een professionele markt voor podcasting moeten creëren. Het zou beter zijn om daarin de samenwerking juist op te zoeken, omdat de afstanden hier kleiner zijn en we elkaar nodig hebben om elkaar te versterken en kapitalistische roofbouw tegen te gaan.
Een snufje meer socialisme dan liberalisme? Ja, wat mij betreft wel.
Hoe vind ik meer luisteraars?
Voor onze volgende POD-meeting (Podcast Overleg Den Haag) staat op het programma de hamvraag 'Hoe vind ik meer luisteraars?' Oprichter der POD, Pascal Theunissen, stuurde daarom een mailtje rond met een linkje naar waarom dat eigenlijk de verkeerde vraagstelling is.
In dat stuk wordt gesteld dat je met je podcast geen luisteraars moet zien te vinden, nee je moet de podcast op de luisteraars afstemmen:
“How do I build an audience for my podcast?” often leads to drive-by traffic that doesn’t stick around.
“How do I build a podcast for my audience?” leads to loyal and passionate fans.
Dus doelgroep kiezen en die doelgroep precies dat bord vreten voorschotelen wat ze willen hebben. Ik vind dat juist suf. Waarom het laten bepalen door het publiek?
Het is ook geen kunstzinnige benadering. Dus nee, ik sta hier radicaal anders in. Ik vind dat de podcastmaker iets moet maken waar hij/zij zelf achter staat. Hij/zij moet niet de luisteraar gaan pleasen.
Wel goed vind ik de tips van Podnews hoe je een podcast kunt promoten. Maak gewoon wat je maken wilt en breng het naar het volk toe.
Ondertussen op de Twitters
Nieuws van het Podcastnetwerk
Het Podcastnetwerk komt met een trio aan opvallende mededelingen:
Het Nederlands Letterenfonds organiseert samen met het Podcastnetwerk in februari 2020 een pilot workshopreeks ‘literair podcasten’. In vier bijeenkomsten maken (jonge) schrijvers, kennis met het medium podcast. Ze gaan onderzoeken hoe ze audio als uitgangspunt kunnen nemen en nieuw materiaal kunnen ontwikkelen.
De Podcastclub gaat op tour door Nederland. Stichting Podcastnetwerk heeft van het Fonds voor Cultuurparticipatie daarvoor subsidie ontvangen. Voor wie een suggestie heeft: info@podcastnetwerk.nl
Het Podcastnetwerk gaat onder de titel Podcastakademie in het tweede kwartaal van 2020 van start met een vijftal workshops om diverse facetten van het podcastproductieproces te educeren. In iedere workshop is plek voor maximaal vijftien deelnemers. De workshops zullen maximaal één dag in beslag nemen en tegen een voordelig tarief worden aangeboden omdat het Podcastnetwerk hiervoor subsidie ontvangen heeft van het Fonds voor Cultuurparticipatie.
Voor het volledige bericht, zie de online versie.
Podcasts waar ik nog niet aan toegekomen ben
Woeste Meuk Podcast van Tim Knol en Nico Dijkshoorn.
Klankcast, Botte Jellema in gesprek met orkestleden.
Gimlet Academy, podcastles van Alex Blumberg.
Wel kwam ik toe aan de Yous & Yay met Kees van Kooten. Aanrader!
Wat?
Het waarom, wat en hoe zijn belangrijke vragen voor elke podcastmaker. Daarom begon ik vorige week dit serietje met de waarom-vraag. En deze week stond zodoende de wat-vraag op het programma:
Nieuwe VERVORMER
Deze week heb ik ook een nieuwe VERVORMER laten landen:
Tot zover. Volgende week weer vers nieuws.