Shit Town
Ineens had ik van de week tijd om alle afleveringen van S-Town te beluisteren. Een podcast die alleen al in de 4 dagen na release 10 miljoen keer gedownload werd. Dat kon geen toeval zijn!
En wat velen riepen bleek te kloppen: S-Town is een fokking (pardon my Dutch) geniale podcast! Het greep me volledig bij de keel. Ik reken het tot het allerbeste dat op radiogebied ooit gemaakt is.
Het verhaal van S-Town rondom de onwaarschijnlijke John B. McLemore en zijn onwaarschijnlijke leven schiet alle kanten op. Er wordt uitgebreid ingezoomd op allerlei details. Dankzij de vernuftige montage en voice-over wordt het verhaal op een literaire manier als een roman verteld. Een verhaal dat bol staat van het niet-alledaagse.
Alex Baldwin interviewde voor zijn podcast Here’s The Thing de uitvoerend producent van S-Town, de grote man achter het project, Brian Reed:
S-Town kostte 3 jaar om te maken. Het bestaat uit 7 delen van ongeveer een 1 uur per stuk. Een zeer kostbare “klus” dus.
Het is ontroerend om te merken dat zoiets onalledaags de harten van miljoenen mensen heeft weten te veroveren. Hoewel het verhaal haaks op de mainstream staat, er zijn dus werkelijk miljoenen mensen die juist DIT willen horen in plaats van de meuk die al in overschot voorradig is.
Kortom: S-Town laat een nieuw geluid horen. En trekt een middelvinger op richting de mainstream.
Normale mensen hebben geen verhaal
Die John B. McLemore is een totaal onbekend persoon. Door S-Town is hij weliswaar alsnog enorm bekend geworden, maar dit is absoluut nooit zijn bedoeling geweest.
McLemore let niet op zijn woorden. Zijn denkwijzen zijn niet politiek correct. En de man is bijzonder grillig qua stemmingswisselingen.
Om het populair te zeggen: McLemore is absoluut NIET NORMAAL. En gelukkig maar! Lang leve de niet normale mensen!
Lang leve John B. McLemore!
Zoiets als S-Town is bijzonder kostbaar om te maken. 3 jaar werk voor een groot team aan mensen die allemaal betaald moeten worden. Zou zoiets in Nederland ook gemaakt kunnen worden? Een vraag die ik ook als volgt zou kunnen stellen: durft Nederland te investeren in echte kwaliteit?
De NOS vraag zich af...
Ook de NOS stelt de vervelende hamvraag:
Is er geld te verdienen aan podcasts, de 'intiemste vorm van audio'? | NOS
Geld is natuurlijk belangrijk maar het moet de kwaliteit niet in de weg gaan staan. Ik hoop op Nederlandse makers die ondanks het weinige geld dat er nu mee te verdienen valt er toch in geloven. Het zal een kwestie van tijd zijn maar de podcast gaat in Nederland ook heeeeeel groot worden!
Trouw is hoopgevend
De doorbraak van de podcast komt nog wel | TROUW
Lees Dees
Voor wie van boeken houdt, volg de interessante podcast over “vergeten boeken” van Anton de Goede:
Dat was ’m weer voor deze week.