Podpraat #169 - zwijgen is goud
Het antwoord op de grote verdeeldheid in de wereld heb ik niet. Ik zou de kloof willen verkleinen maar ik weet niet hoe. En dus zwijg ik liever. Misschien rolt het er op een dag als een songtekst uit.
Het antwoord op de grote verdeeldheid in de wereld heb ik niet. Ik zou de kloof willen verkleinen maar ik weet niet hoe. En dus zwijg ik liever. Misschien rolt het er op een dag als een songtekst uit.
Want weet je, niet alles hoeft gezegd te worden. En zeker niet meteen in de vorm van een reactie. Koester de lange termijn. Hou het zolang mogelijk onder je pet en laat het verstand groeien.
Het mysterie Bob Dylan
Bob Dylan koestert zijn geheimen. Druk een microfoon onder de kin van het mysterie en het mysterie wordt alleen maar groter. In de 26-delige podcastserie De Bobcast, op zoek naar Bob Dylan gaan Chris Kijne en Lars Hulshof op zoek naar de man van de vraagtekens. In de eerste aflevering betuigt Matthijs van Nieuwkerk zijn Dylan liefde. Door de fijne stem van Kijne lijkt het soms een beetje op een Tegenlicht-uitzending. Niet verkeerd dus.
https://www.vpro.nl/programmas/bobcast.html
Christiaan Triebert oa over de Floyd-video
Christiaan Triebert stapte nadat hij naam had gemaakt bij Bellingcat over naar de New York Times. Met zijn team aldaar won hij een Pulitzer prijs voor het duiden dat de Russen achter de bomaanslagen op vier Syrische ziekenhuizen zaten. Treibert gebruikt de Bellingcat-methode, een combinatie van open bronnen en traditionele journalistieke methodes.
Hij paste deze techniek ook toe op de onthullende video over de dood van George Floyd die de NYT deze week publiceerde. Vanuit allerlei camerastandpunten en dankzij diverse audio-opnames, oa afkomstig van scanners, kunnen we precies zien en horen wat de betrokkenen communiceren en hoe het drama zich van seconde tot seconde voltrokken heeft. Eigenlijk wil je dit helemaal niet zien, ook al is het waanzinnig knap in elkaar gezet:
Christiaan heeft die beelden op herhaling moeten bekijken om ze te kunnen analyseren. Hij vertelde er van de week over in een gesprek met Pieter van der Wielen van VPRO Nooit Meer Slapen. Een interessant gesprek:
https://overcast.fm/+O3FGkA0Ek
Podcasts op IMDb
Via Lieven kwam ik erachter dat je nu ook podcasts op de IMDb kunt aanmelden. Apart voor een movie-database. Hoe en wat lees je hier:
https://getsatisfaction.com/imdb/topics/policy-update-audio-only-podcasts-can-now-be-listed-on-imdb
Rogan-fans gaan 'm in de steek laten
Joe Rogan, ook wel Oogmens genoemd, zal in de steek gelaten worden door zijn fans, zo berekende een stel Canadese analisten van de week:
An estimated 8% of all Canadians listened to Joe Rogan in the past month: that’s an audience the size of Vancouver. But will they follow him to Spotify? New data from The Canadian Podcast Listener suggests that not all will - 18% say they will listen or watch less often, and 23% will stop altogether. His viewers on YouTube are even less likely to carry on, with 50% saying they’ll watch less often or stop. Spotify users, however, say they’ll listen more. The full data is at The Canadian Podcast Listener website.
Hoe richt je een podcastclub op?
Volgens De Groene Meisjes zo:
Hoe hard moet die stem klinken?
Van de week schreef ik eindelijk het artikel waar iedereen op zat te wachten:
Proef op de som
Wat ik ook van de week deed: drie willekeurige podcasts analyseren op luidheid. Professionele podcasts die zeer populair zijn. Twee nationale radioprogramma's en eentje van een gerenommeerde internationale krant. Om de betrokkenen te sparen zal ik geen namen noemen, de resultaten waren namelijk zeer bedroevend. Men trekt zich namelijk geen ene moer aan van de norm die Apple stelt voor wat betreft luidheid. Een norm die door vele podcasters wordt gezien als prima, waaronder ondergetekende.
Wat ik constateerde:
Podcast 1: -21.8 dBFS LUFS Integrated met peaks op 0.2 dBFS
Podcast 2: -9.4 dBFS LUFS met peaks op 0.7 dBFS
Podcast 3: -17.9 dBFS LUFS Integrated en peaks op -1.5 dBFS
Dat zijn zeer grote verschillen in luidheid! Ook opmerkelijk zijn de verschillen in peaks. Een peak boven de 0 dBFS levert vervorming op. De vervorming van Podcast 2 ziet er zo uit als je het mp3-bestand in Audacity opent:
Voorbeeld(opent in een nieuwe tab)
Die rode lijnen duiden op vervorming, op clipping. Volgens de Apple-norm moeten we de peaks op maximaal - 1 dBFS afstellen, maar twee podcasts slaan dat advies dus totaal in de wind. Ze klinken ook te luid, bevatten teveel compressie, waardoor de dynamiek verloren gaat. Dat luistert niet lekker.
Mijn handen en oren gaan ervan jeuken...
Maar goed, tot zover, de mazzel!