Podpraat #171 - wat kun je allemaal in een feed proppen?
Je kunt elke week een opname van de zee maken. Of van je krolse kat. Candit opnames van ruziënde stelletjes op terrassen maken. Je nieuwste track laten horen. Je ziel bezingen. Een kort gedicht inspreken. De mic laten droppen.
Een podcast biedt mogelijkheden die tot nu toe nauwelijks gebruikt worden. Men kijkt teveel naar wat er al is. Men houdt zich gevangen in een niche. Maar waar is de avant-garde? Wie grijpt echt die vrijheid? Of moet ik het doen?
Digital News Report Nederland 2020
Het Commissariaat voor de Media bracht van de week het Digital News Report Nederland 2020 uitgebracht (gratis PDF). Ten opzichte van voorafgaande jaren laat het rapport, volgens verwachting, een flinke stijging in het aantal podcastluisteraars zien. Men snakt werkelijk naar podcasts.
Het Reuters Institute for the Study of Journalism heeft sinds 2018 naar het gebruik van een podcast in de afgelopen maand gevraagd. Het aandeel gebruikers is sindsdien gestegen van 18 naar 26 procent van de Nederlandse bevolking met online toegang. Dat is een stijging van 2,5 miljoen volwassenen in 2018 naar 2,9 miljoen in 2019. In
2020 komt dat uit op 3,6 miljoen.
26% is een lekkâh percentagentje. We doen het iets beter dan België (23%), Duitsland (24%) en het Verenigd Koninkrijk (22%). Maar minder dan Trumpenland (36%) en Noorwegen (36%).
Het gebruik van podcasts is vooral in de jongere doelgroepen sterk toegenomen. Bijna twee derde van de jongste doelgroep heeft in de afgelopen maand een podcast gebruikt; in de oudste doelgroep niet eens een tiende.
Opmerkelijk is het aandeel jongeren dat nieuws graag luistert.
Het gebruik van video stagneert. Het gebruik van podcasts is verder gestegen. Zowel video als ook podcasts worden vooral door jongeren gebruikt. Als we Nederland met onze buurlanden vergelijken, zijn zowel video- als podcastconsumptie redelijk gemiddeld.
Geldverdienen met Podhero
Podhero is een betaalde podcastservice dat podcasters de mogelijkheid biedt om zonder adverteerders geld te verdienen. Het maandbedrag van het abonnement ($5,99 op dit moment) van de luisteraars wordt verdeeld onder de makers. Men gaat zo het gevecht aan met Patreon omdat Podhero zich niet richt op aanvullende bezigheden die een podcaster moet verrichten. Da's inderdaad een GROOT nadeel van Patreon en van Petje.af: dat je naast het maken van die podcast ook de donateurs nog iets moet gaan aanbieden. Zo krijg je er extra werk bij! Podhero wil zich puur op de podcast richten.
Men gebruikt de Apple API voor podcasts, dus alle podcasts die op Apple Podcasts beschikbaar zijn worden automatisch ook door Podhero geïndexeerd. Wat nu als die podcasts geld gaan opleveren? Dan gaat Podhero contact opnemen met de makers:
When/if the money starts rolling in, Curley says that Podhero will reach out to podcasters to send them their share of the earnings. If a creator doesn’t respond, Curley says Podhero will essentially just hang onto that money until they can establish contact.
Een behoorlijk revolutionair idee! De uitdaging zal wel zijn om luisteraars naar het platform te trekken. Een behoorlijke uitdaging want de luisteraars kunnen deze podcasts ook buiten Podhero om gratis kunnen beluisteren. Bijvoorbeeld via Apple Podcasts, Overcast, Spotify en ga zo maar door.
Pete Curley, oprichter van Podhero, schreef zelf ook een blogpost over Podhero op Medium. Een moedig man en een enorme vrijdenker! Ik hoop dat dit een succes wordt!
Dag en Nacht Media start eigen Patreon: Vriend van de Show
Dag en Nacht Media ontwikkelde het platform Vriend van de Show voor podcastmakers met steun van het Google News Initiative. Als Vriend kun je maandelijks 2,50 euro doneren aan de makers van een podcast. Hiermee wordt iedere Vriend de mogelijkheid geboden foto’s of audioberichten naar de maker op te sturen. En kan de maker op zijn beurt polls en prijsvragen starten.
Het viel De Gier en compagnon Anne Janssens op dat veel podcasters een eigen site missen. Ze verwijzen in hun podcasts naar Instagram, Twitter, mail en nog veel meer kanalen, maar wat ontbrak was een soort WordPress voor podcasts. ‘Wat WordPress doet is mensen de middelen geven om iets zelf te doen, terwijl Instagram eigenlijk gewoon wil dat mensen naar hun platform komen.’
svdj - De strijd tussen donatieplatforms voor podcasts barst los met de start van Vriend van de Show
Het ziet er naar uit dat Dag en Nacht Media deze dienst niet alleen voor haar eigen podcasts gaat inzetten, hoewel dat op dit moment nog wel het geval is. Erg interessant, het doet bij mij de hamvraag opborrelen: zal de goeie slechte ouwe tijd van advertenties voorbij zijn? Advertenties worden immers enorm gehaat (105% haat ze) en hebben nul effect. Tel uit je winst.
Gratis podcasthosting op open.audio
Van Michiel Zandbelt kreeg ik een interessante tip:
Fantoomgroei
Van de week stuitte ik op het boek Fantoomgroei van de heren Sander Heijne en Hendrik Noten. Fantoomgroei is een term die de heren bedacht hebben voor het gat dat zich bevindt tussen de economische groei in Nederland en de inkomens van Nederlandse huishoudens. De economie groeit dus veel harder dan ons inkomen. Ze gaan in op de vragen: - waarom zien we die economische groei niet terug in onze portemonnee? - waarom accepteren we dat? - wat is het nut van de economische groei als gewone burgers er niet van profiteren?
En je raadt het al, de heren maken er ook een podcast over:
https://www.buzzsprout.com/943285
Your Tweet, your voice
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat je wel video-tweets kunt doen maar geen audio-tweets. Twitter biedt nu sinds deze week de mogelijkheid om audioberichten te tweeten. Het werkt nog alleen op iOS en is geactiveerd voor een beperkt aantal accounts. En ik vind het te gek.
Hier de aankondiging op 't Twitter-blog:
https://blog.twitter.com/en_us/topics/product/2020/your-tweet-your-voice.html
Aantal podcasts op Apple Podcasts zal toenemen door het afschaffen van iTunes U
Lieven tipte mij dit artikel op Tweakers:
Apple stopt eind 2021 met het ondersteunen van Educatieplatform iTunes U. Deze dienst bestaat al meer dan tien jaar en wordt ondermeer gebruikt door scholen om lessen samen te stellen. De publieke lessen zullen worden toegevoegd aan Apple Podcasts waarmee het aanbod podcasts in 1 klap vergroot wordt. Ik vind het win-win voor de podcastenarij.
De auto als mobiele studio
Mijn muzikale vriend Tom America nam zijn album Wonden en Brutaliteit met de Vlaamse dichteres Delphine Lecompte in zijn auto op. Dat wil zeggen: Delphine sprak de gedichten in Tom zijn auto in. In de auto heb je een lekkere droge akoestiek. En je bent lekker mobiel. Tom kon zodoende in Brugge voor het huis van Delphine prima opnemen.
Die methode kun je natuurlijk ook voor een podcast gebruiken.
En dat was het weer. Wees gegroet en de mazzel!