Podpraat #186 - linkliefde
Met deze week: Schimmelpennick en co verdienen hele salarissen via Petje Af, Song Exploder goes Netflix, BBC versus NPO en nog veeeel meer!
Ik geloof in linkliefde. De uitvinding van de hyperlink is een teken van linkliefde. Dat kun je alleen maar verzinnen als je solidair in het leven staat. Als je juist bruggen bouwt in plaats van muren.
Daarom hou ik van Tim Berners-Lee, de uitvinder van de hyperlink. Zonder hem zou je dit niet lezen hier online. En zonder hem zouden er geen podcasts zijn.
We leven in een tijd waarin we de virtuele wereld net zo gaan waarderen als de fysieke wereld, mocht je dat nog niet allang doen. Voor mij is er geen verschil.
Mensen kunnen mij op afstand ontroeren. Zelfs als ze allang overleden zijn. Ouwe muziek klinkt weer als nieuw. En een podcast kan intiem dichtbij klinken. Online, I LUV IT!
De linkliefde slaat een brug tussen jou en mij, tussen oud en nieuw.
Goeie podcastbusiness van Schimmelpennick en co
Via mijn Haagse collega Peter de Ruiter kreeg ik een tip. Het NRC publiceerde onlangs wat leesvoer over het donatieplatform Petje Af. Ik hoorde het al op het Podcastfestival, maar nu staat het ook zwart op wit: Sander Schimmelpenninck en het team er omheen kan leven van de podcastenarij. Met name omdat de fans via Petje Af maandelijks voldoende geld doneren. Selfsupporting dus. Ik citeer het NRC:
Eén van de succesverhalen van Petje Af is de Zelfspodcast . In de vorig jaar gelanceerde podcast bespreken presentator en oud Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck en zijn jeugdvriend Jaap Siewertsz van Reesema op geheel eigen wijze de laatste ontwikkelingen in het nieuws en hun persoonlijke leven. De show trekt wekelijks zo’n 200.000 luisteraars.
Schimmelpenninck en Siewertsz van Reesema behoren tot het selecte groepje Nederlandse podcastmakers dat kan leven van hun show. Met dank aan Petje Af. Schimmelpenninck: „We hadden nooit verwacht hier zo snel geld mee te verdienen. We pakten de Zelfspodcast wel vanaf het begin ondernemend aan. Het is gewoon een baan. We werken er een dag in de week aan. En we leveren elke week consequent kwaliteit. Toch dachten we toen we begonnen dat het mooi zou zijn om na een jaar onze producer te kunnen betalen. Maar dankzij het succes kunnen we er nu alle drie van leven.”
Schimmelpenninck stapte onlangs op als hoofdredacteur van Quot . Maakten de inkomsten uit de Zelfspodcast die keuze makkelijker? „Ik zou ook zonder de podcast zijn gestopt, want ik wilde al heel lang een eigen bedrijf beginnen. Maar dankzij de Zelfspodcast is die onderneming al tijdens mijn periode bij Quote ontstaan. En dat maakte het vrij makkelijk om afscheid te nemen.”
Een deel van het commerciële succes zit volgens Sander Schmimmelpenninck in het ‘premiummodel’: voor 4 euro per maand krijgen donateurs wekelijks een extra aflevering, die ze via een link exclusief via Apple Podcasts kunnen luisteren. Voor 8 euro kopen ze het privilege met de makers te mogen chatten en krijgen ze een „voorkeursbehandeling” bij de Zelfspodcast -liveshows.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/22/met-dank-aan-de-fans-a4012991
Song Exploder doet een Netflixje
Vandaag staat de eerste Song Exploder op Netflix. Wat ooit begon als muziekpodcast is nu uitgemond tot een Netflixserie. Hoe dat uitpakt? Het eerste seizoen bestaande uit vier delen staat nu op Netflix en ik vind het erg fraai geworden. Hoewel deze verhalen ook zeker zonder beelden kunnen, de podcast Song Exploder staat al jaren immers zijn mannetje, muzikanten muziek zien maken levert toch een spannende aanvulling op. De muzikanten laten bovendien diep in hun ziel kijken en de beelden zijn schitterend.
https://pitchfork.com/news/netflix-picks-up-song-exploder-for-new-tv-series/
Spotify gaat films en TV shows die gebaseerd zijn op haar podcasts produceren
Spotify is partner geworden van Cherin Entertainment en kan hierdoor haar "source material" (lees: podcasts) gaan verzilveren door films en TV shows te gaan produceren:
BBC Sounds is nu overal toegankelijk
De app BBC Sounds heeft een update gekregen (iOS link en Android link) waardoor alle radioprogramma's en podcasts van de BBC nu wereldwijd te beluisteren zijn. Je moet je wel registreren, maar dat is gratis.
Opvallend toch want daar waar de NPO op basis van IP-adressen luisteraars vanuit het buitenland is gaan blokkeren vanwege het goede om de muziekrechten (zie oa Podpraat #177) kun je met de BBC app alle muziekprogramma's en -podcasts beluisteren. En wat heel slim is: de muziek die gedraaid wordt in een programma/podcast kun je ook direct openen in Spotify en Apple Music. Dit vormt dus hele goeie promotie voor muzikanten. Ik neem aan dat de BBC hierdoor deze muziek ook op die manier kan aanbieden. Misschien ook een idee voor onze NPO?
Domien Verschuuren wint zich op over de NPO Luister app
Ik heb me er vaak over verbaasd dat de NPO voor elke radiozender een app heeft laten bouwen. Nu is men dit gaan bundelen tot één app, de NPO Luister app.
Voor de Luister app hoef je je niet te registreren. Ik heb hem geïnstalleerd op mijn iPhone en de eerste indruk is prima.
Domien heeft overigens wel een punt. De podcasts zijn immers ook beschikbaar in alle podcast apps, beetje raar dat een kleine speler zoals de NPO daarmee zou willen concurreren. Aan de andere kant zal de NPO de macht van Spotify en Apple misschien ook met argusogen bekijken. Voor je het weet laat misschien The Orange Man de boel blokkeren.
New York Times Caliphate hoax?
Abu Huzayfah is opgepakt omdat hij zijn verhaal over zijn verleden bij ISIS zou hebben verzonnen.
https://mobile.twitter.com/AmarAmarasingam/status/1309601081387888644
Hij komt voor in de podcastreeks Caliphate van de New York Times. Dat verhaal kwam wat onwaarschijnlijk over. De man was af en toe tijdens het maken van Caliphate ineens plotseling spoorloos. Ik zou er niet gek van staan te kijken als het inderdaad verzonnen blijkt te zijn. If so, dan is het wel een flinke blunder van de New York Times!
Nieuwsgierigheid
Wie laat zich nou niet liever leiden door eigen nieuwsgierigheid in plaats van een stom algoritme? Over het ontdekken van muziek en podcasts schreef Tom Webster onlangs een leuk stuk:
https://tomwebster.substack.com/p/curiosity-serendipity-and-probability
Ga het stuk vooral zelf lezen maar wat ik opvallend vind is hoe zijn zoon van bijna 16 beschrijft hoe hij nieuwe muziek ontdekt. Tom vindt het namelijk apart dat veel van de bands die zijn zoon leuk vindt totaal niet succesvol zijn (succes in de zin van: veel luisteraars):
It turns out, he listens to a lot of musicians with VERY tiny followings. I am talking in the hundreds for some of these.
Zoonlief ontdekt ze via playlists op Spotify waarbij het vaak niet om succes draait maar puur om een goeie match qua relevantie. Wat dat betreft wijkt Spotify af van de radio en nieuwsmedia die zich slechts op het nieuwe en de mainstream richten. Tom slaat vervolgens een brug naar podcasting, want dat is immers zijn ding.
De nieuwsgierigheid prikkelen is de beste manier om ontdekt te worden, aldus Tom. Waar ik me volledig bij aansluit. En staar je niet blind op de mainstream.
Luister naar mijn nieuwe single 'Terug in Den Haag'
Muziek is mijn eerste liefde.
Vandaag heb ik een nieuwe single uitgebracht: 'Terug in Den Haag'. Hierin heb ik de bekende tekst van Louis Couperus 'Een Hagenaar terug in Den Haag' verwerkt. Het lied was bedoeld voor het Haags Songfestival maar dat kon door de coronacrisis niet doorgaan, vandaar dat ik heb besloten het nummer los van het festival uit te brengen.
Couperus liet de tekst 'Een Hagenaar terug in Den Haag' beginnen met de bekende openingszin: "Zoo ik iets ben, ben ik een Hagenaar." Hij werd daarmee een van de eersten die de Haagse identiteit onder de aandacht bracht. Ik hoop dat op mijn manier nu ook te doen.
<a href="https://melodiefabriek.bandcamp.com/track/terug-in-den-haag">Terug in Den Haag by Marco Raaphorst</a>
De single 'Terug in Den Haag' is vanaf vandaag op alle streamingdiensten te beluisteren. Zoek op ‘Marco Raaphorst Terug in Den Haag’.
Het persbericht is online te lezen. Stuur 'm door! Dank voor het luisteren!
Tot zover. De mazzel!