Podpraat #1 - Wordt 2017 het podcastjaar voor Nederland?
Mijn allereerste Podpraat nieuwsbrief. Deze mag ingelijst worden.
Dankzij de Serial podcast, een spin-off van radioprogramma (en ook podcast) This American Life, verschenen er in 2014 berichten over binge listening in de media. Dat had Serial in haar 1e seizoen maar mooi voor elkaar gekregen. Het was een podcast die verslavend werkte, eentje die je moest horen. Met een massapubliek tot gevolg. De kranten schreven erover, zelfs op televisie sprak men erover. Serial leverde de definitieve doorbraak van de podcast. Althans, in Amerika.
Maar hoe zit het in Nederland?
‘De revival van de podcast’
Een week terug sprak EenVandaag over de ‘revival van de podcast’ en besteedde er aandacht op televisie aan. Een aardig item waarin ondermeer podcastpionier Adam Curry ook even aan het woord kwam.
Naar aanleiding daarvan besloot ik een kort lesje Geschiedenislesje over de podcast te schrijven. Een korte opfriscursus.
Luistercijfers
De situatie in Nederland laat zich lastig vergelijken met die van Amerika. Wij zijn natuurlijk een klein kikkerlandje. De Nederlandse taal is al een niche op zich, om maar iets te noemen. Maar toch gaat het lang niet slecht hier als ik naar bijvoorbeeld de luistercijfers kijk.
De meeste podcasts maken gebruik van de audioservice van SoundCloud (beste audiohost voor podcasts wat mij betreft!) en de luistercijfers van elke episode van een podcast worden standaard getoond. Zo zie ik dat er goeie cijfers door de NUtech podcast worden behaald. Het aantal plays daarvan schommelt tussen zo'n 6000 per aflevering met uitschieters naar 13.000 keer.
NUtech | Free Listening on SoundCloud - wekelijks tech-nieuws onder de vlag van NU.nl
De cijfers van SoundCloud zijn slechts een deel van de totale luistercijfers van een podcast. Het gros van het publiek zal zich namelijk op de podcast abonneren via iTunes of via een andere podcatch-programma. Hoe hoog die totale luistercijfers zijn? Geen idee. Daar hoop ik de komende tijd wat meer grip op te krijgen al is het maar om de zakelijke mogelijkheden beter in te kunnen schatten.
NUtech is niet uniek qua luistercijfers want de podcast van Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping ‘Een Podcast over Media’ scoort vergelijkbare cijfers.
Een Podcast over Media - Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth ouwehoeren in onregelmatig periodiek over De Media
En ook de podcast van De Correspondent scoort prima cijfers. Cijfers die zelfs nog een tikkie hoger liggen dan bovengenoemde twee.
Conclusie: dit zijn zeer behoorlijke en hoopgevende cijfers. Aangezien het totaal aantal zeer waarschijnlijk nog veel hoger ligt moet het mogelijk zijn om met zo'n goedlopende podcast adverteerders aan te trekken.
Ad placements
In 2014 rapporteerde The Wall Street Journal dat MailChimp tussen de $25 en $40 (CPM, cost per mile, per duizend plays) betaalde voor de Serial podcast. Dat zijn bedragen die trouwens een stuk hoger liggen dan wat YouTube betaalt middels haar preroll adsaan haar vloggers.
Nu doen alle bovengenoemde podcasts niet aan sponsoring. De Correspondent gelooft niet in adverteerders, wordt geheel betaald door haar lezers en is daar zeer succesvol mee. De NUtech podcast maakt op een vrij directe manier reclame voor NU.nl. En Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth promoten vooral zichzelf (iBranding) en hun werkgevers Blendle en De Correspondent.
Iemand die wel een sponsor heeft is oudgediende documentaire- en hoorspelmaker Chris Bajema. In zijn podcast Man met de microfoon maakt Chris in tegenstelling tot de rest wèl reclame. En hij ontvangt subsidie uit de pot van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Toen hij zijn podcast begon kwam die subsidie nog uit de pot van het Mediafonds via de ‘Open Woorden’-regeling. Hij heeft het geld voor zijn podcast dus goed geregeld. Misschien moet ik hem hierover eens aan de tand voelen. Neem ìk een microfoon mee.
Mocht je niet bekend zijn met Man met de microfoon luister dan naar het onwaarschijnlijke verhaal wat begint met een zoektocht naar een overleden jazzdrummer maar vervolgens diverse wendingen krijgt: Aflevering 10. Onvoorstelbaar. Een mooi staaltje verhalen vertellen dat lekker loopt dankzij de soepele editing.
En laat soepele editing nu ook echt mijn ding zijn! Daarover meer volgende week. Ik kom dan met groot nieuws…
Tot zover. Over en sluiten.
De mazzel!