Open is het nieuwe gesloten
Sommige rechten voorbehouden
Wie in zijn podcast het werk van anderen wil gebruiken loopt al snel tegen copyright problemen aan. Op het hergebruik van het werk van anderen staat een wettelijk verbod tenzij je toestemming van de maker(s) of de vertegenwoordiger van de maker(s) hebt. Of je nu amateur of professional bent, iedereen wordt op dezelfde manier bij wet beschermd.
Het hergebruiken van audiofragementen van de NPO of van andere podcasters valt dus onder deze wettelijke bescherming. Hetzelfde geldt voor het gebruik van muziek in een podcast.
Het is natuurlijk prima om makers te beschermen, het is alleen de vraag of deze maximale bescherming voor iedereen moet gelden. En het is onhandig om aan elke maker toestemming te moeten vragen. Is het niet veel handiger om via een licentie in zowel mensentaal als in computertaal duidelijk te maken welke rechten er op een werk van toepassing zijn?
Dat is precies wat Creative Commons heeft gedaan. De licenties van Creative Commons maken direct duidelijk wat je met het werk wel en niet mag doen. En ze zijn zelfs door computers te lezen (handig voor programmeurs!). Bovendien zijn ze internationaal rechtsgeldig. Zo kun je bijvoorbeeld als enige eis stellen dat men jouw naam als maker noemt bij hergebruik. Of je stelt expliciet dat men jouw werk mag hergebruiken maar er geen geld aan mag verdienen, dat het een niet-commercieel doel heeft.
Het gaat te ver om in deze nieuwsbrief alle ins en outs van CC uit te leggen, kijk daarom op creativecommons.nl voor meer informatie.
Bekende partijen die CC gebruiken zijn ondermeer Wikipedia, YouTube, Flickr, Bandcamp en Vimeo. In Nederlands wordt het ook steeds vaker in het onderwijs en bij de rijksoverheid toegepast. Erfgoedinstellingen bijvoorbeeld maken er vandaag de dag vaak een sport van om zoveel mogelijk werken “open te maken”. Het zit in de lift.
De NPO en de commerciële omroepen passen daarentegen vrijwel nooit CC toe op hun eigen producties. Wat tot gevolg heeft dat deze content die dagelijks geproduceerd wordt geheel opgesloten raakt in de houtgreep van “alle rechten voorbehouden”. Erg lullig want met name in het geval van de NPO worden deze productie met publiek geld gefinancierd maar mag het publiek er vervolgens helemaal niets mee doen. Het omgekeerde doet men wel graag: de content van het publiek hergebruiken. Bij DWDD komen video’s van YouTube regelmatig voorbij. En de NOS gebruikt foto’s die men op Flickr vindt. Dat geeft een scheve verhouding. Vaak noemt men niet eens de maker maar krijgt YouTube of Wikimedia het stempeltje van de maker toebedeeld in de credits. Ik krijg er een vieze smaak van in mijn mond.
De VPRO vormt hierop een uitzondering en probeert het tij wat te keren en past wèl een Creative Commons licentie toe op het TV-programma Mind of The Universe. De fragmenten zijn door iedereen her te gebruiken in welke toepassing dan ook, zelfs commercieel. Ik hoop dat de VPRO hiermee de toon zet en dat het navolging gaat krijgen.
Open source science TV - Mind of the Universe
On demand wordt de norm
Emerce bracht van de week het nieuws dat BNR Nieuwsradio in haar vernieuwde mobiele app on demand radio de norm maakt.
Het luisterpubliek kan daarin natuurlijk live radio blijven beluisteren, maar de on demand component erin wordt zwaarder. Dat is het resultaat van hernieuwde aandacht voor en focus op podcasts.
Nieuwe app voor BNR: 'On demand wordt de norm' - Emerce
BNR biedt vrijwel zeker het grootste aanbod professionele podcasts op dit moment. Het zijn er tientallen en niet alleen ligt de focus op nieuws, ondernemerschap en innovatie. Wetenschap is bijvoorbeeld ook een belangrijk aandachtsgebied.
Eind 2015 hoorde ik in De Balie tijdens de bijeenkomst ‘The Future of Audio’ de toenmalig directeur van NPO Radio, Jan Westerhof, nog stellig beweren dat hij radio zo'n prachtig middel vond en er heilig in geloofde. On demand, podcasting, werd door Jan met argusogen bekeken. Toch kwam aan het geloof van Westerhof kort daarna een eind want hij verliet de NPO.
Hoewel de problemen bij NPO Radio natuurlijk niet alleen op een Westerhof afgerekend kunnen worden, de situatie anno 2017 wordt er zeker wel mede door bepaald.
Ook tekenend is dat de podcast Fast Moving Targets van -ex NPO-ers Erwin Blom (voorheen Hoofd VPRO Digitaal) en Roeland Stekelenburg (voorheen Hoofd Nieuwe Media NOS) juist onder de vlag van BNR wordt gebracht.
Televisie is het zwaar aan het verliezen van YouTube en Netflix. Spotify verdrukt radio. En podcasts zorgen ervoor dat de gesproken radio ook zwaar in de verdrukking aan het raken is. Het publiek eist on demand. En content van hoge kwaliteit.
Een van de grote nadelen waar de NPO mee te kampen heeft is het generieke karakter. Dat is een verloren wedstrijd. Je moet juist inspelen op een specifiek onderwerp of doelgroep. Het Algemene Publiek is te ruim, te algemeen. Richt je tot een niche net als de bloggers en de vloggers.
Dat doe ik met mijn nieuwsbrief ook. Ik heb meer noten op mijn zang maar beperk mij in deze nieuwsbrief tot het fenomeen de podcast. En de lezers weten daarom precies wat ze krijgen.
SoundCloud in de problemen
Minder handig is dat de problemen bij SoundCloud, die al een tijdje spelen, nu echt onoverkomelijk lijken. Men heeft onlangs 173 medewerkers ontslagen.
SoundCloud » The Official SoundCloud Blog
Volgens The Fader heeft men nog slechts genoeg geld over om het nog slechts 50 dagen uit te zingen… gaat dat betekenen dat heel veel podcasts straks op zoek moeten naar een nieuwe host? Dat wordt dan een probleem! Deze kwestie heeft natuurlijk mijn grootste aandacht! (lees: wordt vervolgd…)
Report: SoundCloud Only Has Enough Funding For The Next 50 Days | The FADER
Podcasten op en over school
Een drietal jongeren maakte een jaar een podcast over school. Dat leverde een reeks frisse gesprekken op.
De podcast is de boel in Nederland behoorlijk op zijn kop aan het zetten. Het gaat heel hard nu. En welke richting het uitgaat dat wordt steeds duidelijker. Het is eigenlijk heel simpel: wat in Amerika en sommige andere landen al eerder heeft plaatsgevonden vindt nu in Nederland plaats. De podcast breekt nu definitief door.
Dat doorbreken zie je ook terug in het toenemend aantal aanvullende podcast specifieke services. Zo wordt er gewerkt aan Podchaser, een service die het ontdekken van nieuwe podcasts wil verbeteren. De service is het gevolg van een vraag die op Reddit gesteld werd: “Does there exist a IMDb with ratings for podcasts? Would anyone like to create one?”
Men heeft kritiek op de techniek die oa Apple gebruikt waardoor grote podcasts teveel aandacht krijgen en de kleinere podcasts minder kans hebben om te groeien. Middels tags wil men episodes verzamelen en gaan rangschikken.
Dus… tot zover dan maar weer…