Het systeem van maker-slaat-brug-met-fans
“To be a successful creator you don’t need millions.” - Kevin Kelly
De 1000 fans van Kevin Kelly
Een kleine 10 jaar terug schreef Kevin Kelly de belangwekkende blogpost 1000 fans. Zijn betoog: een artiest heeft slechts 1000 fans nodig om in zijn of haar levensonderhoud te kunnen voorzien.
Kevin schreef dit artikel voor de opkomst Kickstarter en soortgelijke crowdfunding sites. En ruim voor de start van Patreon dat het model van Kevin voor het eerst echt goed in de praktijk bracht. Het leverde bovendien de praktijkervaring op dat die 1000 een te hoog aantal is. Met veel minder fans ben je ook prima in staat om in je onderhoud te kunnen voorzien.
Geen betere tijd om te leven als maker, als creatieveling, dan nu. Ja toch?
Onlangs kwam er een nieuwe site bij die weleens ook een enorme impact kan gaan hebben: Drip. Het is een platform, een subdivisie van Kickstarter waarmee makers zich ala Patreon kunnen laten sponsoren door hun eigen fans.
Introducing the New Drip — Kickstarter
De podcaster Richard Herring heeft er een account evenals Debbie Millman. Ik schat in dat het niet lang zal duren of zij trekken een dik maandsalaris uit Drip en kunnen in alle vrijheid de podcast(s) maken die ze willen maken.
Debbie Millman on Drip
Ik heb gelijk de Nederlandse tegenhanger van Kickstarter, VoorDeKunst een mailtje gestuurd. Volgens mij moeten zij dit ook gaan aanbieden voor Nederlandse makers. Het is een gat in de markt. En de allerbeste oplossing voor podcasters die zich afvragen “hoe ga ik hier ooit mijn geld mee verdienen?” Laat je ondersteunen door je eigen luisteraars! Keer op keer is aangetoond dat het echt werkt. Patreon toont dat aan. En Kickstarter zal dat via Drip gaan aantonen. Voor VoorDeKunst lijkt mij dit een gat in de markt. Of iemand anders moet dit willen gaan opzetten? Ik hou me aanbevolen. Mail me gerust als je serieuze plannen hebt!
Podcasting moet in NL naar een hoger plan geholpen worden, daar is het mij ook om te doen met deze nieuwsbrief. Nu is het tijd voor actie. We hebben zo'n systeem van maker-slaat-brug-met-fans in Nederland nodig.
voordekunst - Crowdfunding voor de creatieve sector
Editen van een podcast op basis van het transcript
SpeechBoard laat je een podcast editen op basis van het transcript. Gewoon via de tekst dus. Dat kan enorm handig zijn. In een blogpost wordt uitgelegd hoe dat werkt:
Here’s an Easier Way to Edit Your Podcasts – ART + marketing
Rick Rubin en Malcolm Gladwell doen podcasten
Broken Record is een nieuwe podcast over muziek van Rick Rubin en Malcolm Gladwell. In de 1e episode spreken ze met Eminem:
Walk on Water — Broken Record — Overcast
Huilie huilie om Louis C.K.
In een recente episode van de What The Fuck podcast doet Marc Maron letterlijk huilie huilie vanwege zijn vriend, de rukker Louis C.K. Luister naar zijn lange betoog aan het begin van het programma:
Episode 863 - Kim Deal — WTF with Marc Maron Podcast — Overcast
Het blijft theater natuurlijk als je een potje gaat zitten janken voor de microfoon. Een podcast is niet live en dus kun je het overnieuw doen. Marc wil ons dus duidelijk laten weten dat hij erdoor geraakt is. En legt het er wel heel dik bovenop.
Ik moest denken aan wat Spinvis me een poosje geleden vertelde. Ik sprak met hem in verband met een podcastreeks die ik aan het maken ben. We hadden het over zijn zang. Spinvis vindt dat een tekst zo droog en zakelijk mogelijk gebracht moet worden. Ontdaan van emoties. Wat de tekst in zich draagt moet genoeg zijn.
Hoe doen ze het? Cijfertjes
Podtrac heeft hun Industry Rankings online gezet. Over de populaire titels en de grote publishers anno nu.
Op meervoudige snelheid podcasts beluisteren
Er zijn mensen die op 2 keer de normale snelheid een podcast luisteren. Ja echt! De tegenhangers van zij die aan speedreadingdoen zeg maar. Toch klinkt dat, letterlijk, mij vreemd in de oren. Welnu:
Meet The People Who Listen to Podcasts Crazy-Fast
Normering voor luidheid van audio
De Nederlander Eelco Grimm onderzocht 4,2 miljoen albums (!) op loudness. Hij deed voor de muziekdienst TIDAL dit onderzoek om ervoor te zorgen dat alle muziek op TIDAL vrijwel even hard zou gaan klinken. Eenzelfde systeem hebben YouTube, Spotify en Apple Music ook ingebouwd. Het zorgt ervoor dat je niet snel naar de volumeknop zult hoeven grijpen want alles klinkt ongeveer even hard. Handig!
Maar nu gaat dat over muziek, maar wat te denken van podcasts, van gesproken audio? Wat moet daarvoor de norm worden? In ieder geval zal dat een andere norm moeten worden dan die van muziek. Als je het geluid van gesproken woord normaliseert naar het niveau naar muziek dan klinkt het te hard. Bovendien heeft gesproken woord meer dynamiek nodig dan muziek. Zover zijn we nog niet. Maar het zal niet lang meer duren of alle podcasts zullen dus even hard klinken.
Voor de liefhebber mijn blogstuk over deze materie:
Nederlander Eelco Grimm onderzocht 4,2 miljoen albums (!) op luidheid - Marco Raaphorst
Tot zover!