Hoe staat de advertentiemarkt ervoor?
“A good advertisement is one which sells the product without drawing attention to itself.” - David Ogilvy
Gisteravond in Dauphine...
De zaal in Dauphine zat gisteravond bomvol. Sommige bezoekers moesten staan en zelfs de trap zat vol. Een geslaagde avond, georganiseerd door de NVJ. De opwinding hing in de zaal.
De NVJ heeft opnames van de avond gemaakt die ze als podcast ter beschikking zal stellen.
Ik kwam met een lijstje podcasttips thuis:
- Kies voor een duidelijke en eenduidige vorm.-
Publiceer op een vast moment met strikte regelmaat.
- Heb geduld, het publiek zal zich langzaamaan opbouwen.
- De mainstream in NL heeft de podcast nog niet ontdekt, het aantal te verwachten luisteraars is dus nog velen malen groter dan die 25.000 luisteraars per episode die Chris Bajema nu trekt.
- De NPO snapt een beetje (lees: hardleers) dat podcastmakers hun rechten willen behouden zodat ze de podcast zelf kunnen publiceren naast de radio-uitzending. Les voor makers: onderhandel en sta dat copyright dus niet zomaar af in ruil voor geld!
- Je kunt met de podcast dingen doen die je never nooit op de radio zult horen: andere onderwerpen, niche gebieden, andere productietechnieken, uitermate persoonlijke gesprekken enz. Daar kun je dus dankbaar gebruik van maken door te gaan maken wat je altijd had willen maken!
- Podcasten kun je leren door het vaak te doen. Zelfs een ervaren radiomaker als Botte Jellema zat tandenknarsend op zijn stoel te wiebelen toen de 1e aflevering van zijn Eeuw van de Amateur in Dauphine opgezet werd. Persoonlijke opmerking: radio vergt een bepaalde standaardkwaliteit maar de podcast is puur punk en je kunt daar dus compleet schijt aan hebben. Pak een microfoon en blaf vanuit de onderbuik wat je altijd al had willen zeggen. Of ga onderzoekend te werk. Botte deed dat. Zijn Eeuw van de Amateur begon ooit als zoektocht naar een format.
Sowieso is schijt hebben aan wat er al is een hele zinvolle creatieve houding. Noteer het met een maker op je witte muur, laat er een t-shirtje van drukken of neem een tattoo:
Fuck it!
Dat terzijde.
Er kwamen wat vragen uit de zaal over muziekrechten. Welnu, vaste lezers van mijn nieuwsbrief weten het al: daar heb ik een poos geleden al Het Definitieve Stuk over geschreven:
Wat je altijd al had willen weten: muziekgebruik in podcasts op SoundCloud – Marco Raaphorst
En het ging natuurlijk ook over de poen. Blijft een hekel punt. Zelfs Chris Bajema verdient nog altijd niet genoeg zakcenten aan zijn podcast. Sommige makers, zoals Botte Jellema en Elger van der Wel, maken in opdracht van commerciële partijen podcasts. Die opdrachten hebben ze te danken aan hun eigen pionierswerk op dat gebied. Dus wie nu een podcast maakt kan daar zeker de vruchten van gaan plukken, hoewel dat zeer waarschijnlijk op een indirecte manier zal gebeuren.
Advertentiemarkt
Deloitte voerde onlangs in opdracht van IAB Nederland het Online Ad Spend Study H1 2017 onderzoek uit. Conclusie: alle offline media laten een daling aan advertentie-inkomsten zien terwijl online maar blijft doorgroeien. Volgens Deloitte is het tij niet meer te keren.
Radio advertising declined slightly with -1% in H1 2017. Similar to TV the time spent on radio shifts towards digital streaming. The strong growth in digital radio advertising revenues is at this point not able to turn the tide.
Opvallend: 11% daling voor kranten. De geschreven offline journalistiek staat er (duh!) dramatisch slecht voor.
Mobile advertising is voor wat betreft het 1e halfjaar van 2017 met 32% gestegen ten opzichte van het 1e halfjaar van 2016:
Online advertising spend shifts from desktop to mobile. Mobile search, display and video accounts for 40% of the online advertising spend, compared to 36% in H1 2016. The are presented mobile display and video ad revenues has increased with +32%.
Online Ad Spend Study H1 2017 - IAB Nederland
De duidelijke tendens van desktop computers naar mobiel laat zich ook zien in de advertentie inkomsten. 40% wordt momenteel aan mobile gespendeerd.
Online video groeit het hardst met 42%.
Belangrijk voor de podcast is de sterke groei aan inkomsten uit digitale radioreclame.
De Man Met De Microfoon wordt mede mogelijk gemaakt door Coffeecompany. En van de week hoorde ik de Klap van de Molen podcast een sponsorgedeelte van OOR voorbijkomen:
Helder en transparant (stopwoordje anno nu): iedereen moet immers centjes verdienen.
Fuck it!
Maar het werd dus ook landelijk nieuws deze week, de NPO ziet een daling aan reclame-inkomsten. Tja dat konden we wel voorspellen, niet waar?!?!
Slob: publieke omroep zal moeten bezuinigen | NOS
Deze inkomsten zullen komende jaren blijven dalen omdat de adverteerders hun focus op online gezet hebben. Het bereik online is groter en de data kan echt gemeten worden. Kijk- en luistercijfers offline blijven een kwestie van de natte vinger. Totaal onbetrouwbaar. Maar online zijn ze wel spathelder meetbaar.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat op het gebied van kijk- en luistercijfers online wij in Nederland niet willen innoveren. Op het gebied van hosting ook niet. Ik heb het vaker gezegd. Podcastmakers krijgen geen plek bij het Instituut voor Beeld en Geluid, een enorm gemiste kans! Dag en Nacht Media draait op het Amerikaanse Art19 CMS. Tel uit je winst Nederland…
En hoeveel Nederlanders twijfelen nog altijd over de podcast? Men twijfelde ook over blogs en vlogs. Men stond erbij en keek erna.
Zo gaat het altijd.
“Het zal wel niets worden…”
Het antwoord staat op je arm.
Fuck it!
Oprah haalt het geld binnen voor haar podcast
Aangezien in Amerika de podcastmarkt groter is en de doorbraak daar ook al veel eerder kwam, gaat er ook meer geld in om. Zo las ik van de week dat Oprah Winfrey voor haar podcast de reclameslots razendsnel wist te verkopen:
How Oprah’s Podcast Sold All Its 2017 Advertising Slots in Just 24 Hours – Adweek
In dat stuk staat een belangrijke mededeling die ook voor Nederlandse sponsoren zeer interessant is:
There’s increased saturation of traditional and social channels,” said Julie Zischke, ThirdLove’s growth marketing manager, “which means that brands are looking to diversify how they interact with current or future customers. By being an early leader in podcast advertising, people are more likely to remember where they heard our ads.
Nu de sponsoren duidelijk van offline overstappen op online wordt het voor podcasters ook interessant om daar deals mee te gaan maken. De sponsoren die durven te kiezen voor dit relatief nieuwe platform kunnen daarmee wellicht net als in America een groep luisteraars aan zich weten te verbinden. In Amerika zijn Squarespace en Mailchimp bekende sponsoren van podcasts. Iedere podcastluisteraar kent ze inmiddels.
In Nederland zou een bedrijf als Blendle een goeie sponsor kunnen zijn, of Revue (podpraat maakt gebruik van hun service). Moderne bedrijven zijn daar geschikter voor want ze denken creatiever en hebben meer lef.
En ook vanwege de adblockers (zo'n 25% van alle Nederlanders gebruikt ze, las ik laatst in Quote) zullen adverteerders moeten zoeken naar geschikte media om het publiek te kunnen blijven bereiken. De podcast heeft aangetoond daarin uiterst effectief te zijn. Het model wat in Amerika al lang en breed mainstream is geworden kunnen we simpelweg in Nederland ook gaan uitrollen.
George Lois
En nu we het toch over reclame hebben…
De man achter de beroemde Volkswagen reclame “Think Small” en “I want my MTV”, George Lois, had ik altijd hoog zitten. Vanwege zijn creatieve slogans en beeldcommunicatie.
Maar quess what? Het waren helemaal niet George zijn ideeën. Dankzij een prachtaflevering van This America Life kwam ik daar een tijd geleden achter:
Origin Story | This American Life
Een prachtaflevering van Sarah Koenig over nota bene haar eigen vader Julian Koenig. Sarah, waar kennen we haar ook alweer van? Juistum:
Zo. Uitgeschreven. Heb een goed weekend!