"… we noemen ons kindje Podcast!"
Vol vertrouwen in de toekomst
Allereerst de beste wensen vanaf hier, vanuit een schitterond Den Haag!
Ik ga binnenkort een podcastserie uitbrengen, dat weet je. Het is niet mijn eerste podcast dus ik denk dat ik redelijk beslagen ten ijs zal komen. Ben onwijs nieuwsgierig naar wat de reacties zullen zijn maar ben nog meer nieuwsgierig of mijn marketingconcept gaat werken. Ik wil natuurlijk zo veel mogelijk buzz creëren rondom het ding waar ik 2 jaar lang met hart en ziel aan heb gewerkt.
Als het aanslaat heb ik wel een probleem. Een leuk probleem weliswaar. Ik zal me moeten gaan bezighouden met de vraag hoe ik een volgende keer te werk wil gaan. Telkens 2 jaar de tijd nemen voor 6 afleveringen van een klein half uur per stuk valt niet te financieren. En ook als maker ga je er op stuk als er niet iets tegenover staat. Ik besef dat ik nog behoorlijk zal moeten investeren qua tijd en qua geld, maar wil er wel mee kunnen gaan verdienen op termijn.
De staat van podcasting in Nederland
Elger van der Wel houdt zich ondermeer bezig met media-innovatie voor de tech site Numrush en verzorgt daarvoor ook de podcast Rush Talk. En nee, dat gaat natuurlijk niet over de band Rush. In augustus deed Elger een paar interviews onder de noemer ‘De staat van podcasting in Nederland’. Eind november vorig jaar maakte 'ie een vervolg hierop in een paar delen omdat er alweer zoveel meer nieuws over het fenomeen te melden was. Het is een zeer boeiend geheel aan het worden met zinvolle interviews over Hollandse podcastmakers.
Volgens Elger was de podcast dé media-innovatie van het jaar 2017. Je kunt het betwisten. Zelfs NU.nl is niet helemaal overtuigd maar vermoed wel dat het in 2018 het geval zal zijn. NU.nl investeert tenslotte in haar dagelijkse podcast Dit wordt het nieuws. De allereerste dagelijkse podcast van Nederland in navolging van de New York Times. En nog altijd de enige die het dagelijks doet. Zeg, waar blijft de rest?
Fakking populair
De Amerikaanse podcasts zijn zo fakking populair er zouden bijna een paar echte tranen van over je gezicht rollen. Pod Save Americabijvoorbeeld, een podcast die over de achterlijk gestoorde politiek in het landje met de naam Amerika gaat.
Die lui van PSA zijn zo populair dat ze zelfs op wereldtournee (!!!) kunnen omdat ze zoveel fans hebben. En ook in Nederland want ze meren aan in Theater de Meervaart:
Pod Save America - Pod tours the World - Theater de Meervaart
Natuurlijk, de podcast is nog wat ondergronds in Nederland, maar als dit soort dingen nu al plaatsvinden… wow!
Luistercijfers
De cijfers van de meeste podcasts liggen nog niet op het niveau van videos. Maar de aanname dat video nou eenmaal populairder dan audio is wil er bij mij niet in. We gaan steeds meer richting spraakgestuurd. En audio op een smartphone is heel handig hanteerbaar. Je kunt er andere dingen naast doen, wat een groot voordeel ten opzichte van tekst en video is. Vroeger met radio zat men gebonden vast aan een plek. Pas met de uitvinding van de Walkman werd muziek mobiel. Muziek beluisteren via een Walkman en later via iPods en nu middels de smartphone, het is immens populair. Sterker nog: grote kans dat er meer geluisterd dan gekeken wordt.
En wat te denken van die slimme speakers, de Home Assistants? Google Home gaat straks in onze Nationale taal ons te woord staan. Dat ding doet geen video maar draait geheel op gesproken taal. Jouw vraag “wat is het nieuws?” zal wellicht resulteren in het afspelen van de laatste aflevering van de podcast van Dit wordt het nieuws van NU.nl.
Tot slot nog ff snel 2 linkjes. Nintendo doet nu ook aan podcasting:
Nintendo of America launches Nintendo Power Podcast - Nintendo Official Site
Logisch als je wat te verkopen hebt. Dan heeft zo'n podcast een duidelijk doel. Nintendo is natuurlijk een merk dat tot de verbeelding spreekt. Dus kunnen ze werkelijk alle kanten op met deze branded podcast.
Follow The Money is ook een podcast begonnen. En de eerste, over de Sleepwet, staat inmiddels online:
FTM Audio - Help! Wat moet ik vinden van de nieuwe spionagewet? - FTM
Dat was hem wel weer. De mazzel!