De deur naar het nieuwe
De Standaard doet podcasten
Onze gezellige zuiderburen zijn ook behoorlijk aan het podcasten moet ik zeggen. Zo is onlangs De Standaard er ook eentje begonnen: dSPodcast, voor een wekelijks gesprek over technologie en wetenschap. Een ruimte op de redactie werd vrijgemaakt voor deze podcast:
Zo kwam de eerste podcast van De Standaard tot stand - De Standaard
Heeft straks elke nieuwsredactie zo'n plek? Je hebt er niet veel voor nodig: een laptop, een externe geluidskaart en een paar microfoons. En een mannetje of vrouwtje met een hoofdtelefoon op die het geluid regelt.
De podcast toont intimiteit en betrokkenheid
Van week ging een blogpost van Wired als een lopend vuurtje op social rond.
Podcast Listeners Really Are the Holy Grail Advertisers Hoped They'd Be | WIRED
The medium is inherently intimate, and easily creates a one-sided feeling of closeness between listener and host—the sense that the person talking into your ear on your commute is someone you know, whose product recommendations you trust, and whose work you want to support.
De intimiteit van het medium wordt gezien als voordeel voor de adverteerders. De ads worden relatief weinig geskipt zo blijkt uit de cijfers.
On average, according to Midroll’s data, podcast listeners are making it through about 90 percent of a given episode, and relatively few are skipping through ads.
Welnu, adblockers daarentegen worden massaal gebruikt. En zelfs alle fabrikanten van browsers bouwen ze tegenwoordig in. Kortom: wie adverteren wil online (lees: tekst en video) heeft nu een groter probleem dan ooit tevoren. Een beetje adblocker werkt trouwens ook nog eens op YouTube, dus tel uit je winst, of nee: verlies!
De podcaster is dus overduidelijk in het voordeel met zijn/haar veelal zelf ingesproken persoonlijke sponsormeldingen.
DJ en podcaster Michiel Veenstra schopte van de week dan ook de terechte tweet de digitale ether in nav dat stuk van Wired:
Waar wachten de adverteerders nog op? Zij zullen samen met Nederlandse podcastmakers lef moeten tonen om te zoeken naar goeie creatieve oplossingen. Ik merk dat het in Nederland behoorlijk stil is op dat gebied. Er zijn nog teveel reclame- en mediamensen die de podcast onderschatten. Zo ging dat met blogs toentertijd overigens ook. Nieuwe techniek en media worden altijd onderschat. En met muziek is het ook altijd zo gegaan. De bebop, de rock und roll. Alles wat nieuw is wordt met afgeknepen neus beschouwd door een clubje slaafse conservatievelingen waar geen oorlog mee te winnen valt. Te bang voor alles wat nieuw is.
GAAAAAAAAAP!
Editen via het transcript
Descript is zo op het eerste gezicht een super tool dat het editen van podcast enorm kan versnellen. Het maakt een transcript van alle gesproken audio files die je in de app sleept. Vervolgens kun je die tekst zoals in een tekstverwerker editen terwijl het programma tegelijkertijd de audio voor je edit. Op die manier wordt het bouwen van verhalen wel een heel stuk eenvoudiger.
Het werkt met Google Speech, dus wellicht dat het zelfs voor de Nederlandse taal ook werkt. Je betaalt wel voor het transcript, 7 dollarcent per minuut aan audio als je het automatisch via Google Speech laat lopen. En 1 dollar als je het door een mens van vlees en bloed laat doen. Ik verwacht dat dat laatste alleen voor Engelse teksten op dit moment geldt.
Descript - Transcription and Audio Editing
Deur naar het onbekende
Mijn podcast VERVORMER ging van week echt van start. De 1e aflevering van mijn podcastserie over het lied Maternité van mijn oude band MAM stond maandagochtend ff na middernacht online.
Maternité #1 - deur naar het onbekende - VERVORMER
Die 1e aflevering werd deze week een kleine 300 keer beluisterd. Dat is nog geen schokkend aantal, maar het is een geinig getalletje. En het aantal luisteraars zal de komende weken gaan groeien, vermoed ik. Iedereen die later inhaakt vertel ik namelijk om bij Aflevering 1 te beginnen want anders snap je er niets van. Het is een serie zoals Serial, zoals S-Town, maar dan over een Tilburgse band en een Nederlandstalig lied. Snap je?
Aflevering 1, 2 en 3 worden ondersteund in keiharde euro’s dankzij mijn sponsor Wunderkraut. 4, 5 en 6 worden ondersteund door een andere sponsor. Niet alleen voor deze sponsoren is het een experiment, voor mij natuurlijk ook. Stoot het luisteraars niet af? En zal het voor de sponsoren een positief effect opleveren?
Mijn podcast kreeg wat aandacht van collega podcasters en muziekliefhebbers. En het podcastplatform Podcastluisteren.nl gaf mijn podcast het stempel Uitgelicht. Wat ik nog mis is aandacht van muziekjournalisten en radio. Ik had dat wel verwacht want ik had nog wel een persbericht rondgestuurd naar elke radiostation waar ik ooit ben komen opdraven om te lullen, zoals Met Het Oog Op Morgen enzo.
Maar goeds het blijft dus een kwestie van hard werken. En hard blijven dromen.