Moeten we hier nou blij van worden?
Normaliter voorzie ik de zinnen in mijn nieuwsbrief van een motiverende toonsetting. De podcast is immers in navolging van Amerika ook in Nederland aan het doorbreken. Toch blijkt Nederland het in vergelijking met andere landen slecht doet. Wat nu? Een ja
Normaliter voorzie ik de zinnen in mijn nieuwsbrief van een motiverende toonsetting. De podcast is immers in navolging van Amerika ook in Nederland aan het doorbreken.
Toch blijkt Nederland het in vergelijking met andere landen slecht doet. Wat nu? Een jaar gaan huilen of toch maar een tattoo “fuck yeah podcasting!” nemen?
…
Als we met z'n allen gaan sacherijnen komt er van dat podcasting helemaal geen flikker terecht. Dus dat GAAN WE NIET DOEN! En ik heb het over we. Voel je dus aangesproken! Wij gaan podcasting groot maken in Nederland, afgesproken?
Mediamonitor 2018
De Mediamonitor is een uitgave van het Commissariaat voor de Media. Voor de Mediamonitor 2018 werd voor het eerst de samenwerking met Reuters Institute aangegaan. Reuters doet haar onderzoeken voor 37 landen en kan zodoende vergelijkingen maken. Het rapport Mediamonitor 2018 is het 1e resultaat van die samenwerking en kan als PDF gedownload worden:
Belangrijk voor ons podcastmakers is het ‘gebruik van podcasts’ dat werd gemeten. Ik citeer:
Steeds meer Nederlandse nieuwsdiensten bieden een podcast aan. Naar welke soort podcasts heb- ben de respondenten de afgelopen maand geluisterd?
Uit het feit dat liefst 82 procent antwoordt dat ze in de afgelopen maand niet naar een podcast hebben geluisterd, blijkt dat de podcast als nieuwsmedium nog een lange weg te gaan heeft. Het aandeel dat zich via podcasts over het nieuws laat informeren, is maar 6 procent.
Van de 55-plussers heeft maar 5 procent naar een podcast geluisterd, bij de jongeren tot 24 jaar is dat 40 procent.
Nederland doet het dus beroerd in vergelijking met andere landen:
Het aandeel Nederlandse podcastgebruikers is met 18 procent het laagste van alle onderzochte landen, nog achter België (20 procent) en het Verenigd Koninkrijk (ook 18 pro- cent). Gemiddeld is het aandeel 34 procent, Turkije scoort zelfs 75 procent. Maar ook in andere Europese landen is het aandeel hoog: Spanje heeft 40 procent, Ierland 38 en Zweden 36 procent.
Waarom doen we het zo slecht in vergelijking met andere landen? En waarom is in Turkije de podcast wel enorm aangeslagen (75% bereik!)?
Hoe dan ook, mijn vertrouwen in de podcast neemt er niet door af. En ergens is het een geluk dat het geen hype is en geen overspannen aandacht krijgt. De podcastmakers en -luisteraars die er nu zijn gaan voor kwaliteit en zwemmen tegen de stroom in. En we moeten dat aanmoedigen! We gaan niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit.
En in dat kader heb ik nog een leuke blogpost te delen:
The podcast business is still small. Which is great news for podcasts. - Recode
Of misschien zit het toch anders? 86% toename in advertentie-inkomsten voor podcasts is nogal wat! Lees:
En op Forbes kwam ik een handleiding tegen hoe je schathemeltje rijk kunt worden met podcasting.
5 Ways To Grow Your Side Podcast Into A Six-Figure Business
Ik neem zoiets met grove korrels zout, dat moge duidelijk zijn. En het zijn allemaal Amerikaanse cijfertjes waar we dus eigenlijk geen reet aan hebben.
Nederland moet haar eigen weg in podcastland zien te vinden en niets en niemand willen gaan nadoen. Blind vertrouwen hebben in makers en luisteraars. Want zij verdienen het!
Google Podcasts
Michiel Veenstra van de week op Twitter:
S-Town, the movie
S-Town, de geniale podcast over Shit Town wordt verfilmd. Ik vrees het ergste.
S-Town Movie Spotlight’s Tom McCarthy Participant This American Life | Deadline
Resumerend:
Hou stug vol!
Fuck de nee-knikkers!
Fuck de azijnpissers!
Laat je niet teveel door anderen afleiden! (jat de goeie dingen maar ga niet vergelijken!)
Koester jouw publiek!
En hou stug vol!
Ben jij een luisteraar? Geweldig! Zegt het voort!