Altijd op zoek naar de bloederige rand
Wim
Wie mij op sociale media volgt weet waarschijnlijk al dat ik op dit moment een Radio Doc in opdracht van de VPRO over Wim de Bie maak. De VPRO kreeg er namelijk lucht van dat ik voor Wim zijn Bie’s Warboel podcast de techniek en montage verzorg. Zodoende werd ik door hen benaderd met de vraag om een radiodocumentaire over Wim te maken.
Daarop volgend, Wim met grote ogen: “goehoeeeed!”
Dus noteer alvast in je agenda: zondag 28 mei tussen 21 en 22 uur, Radio Doc op Radio 1. Mijn radiodocumentaire zal ongeveer 35 minuten duren.
Van die dingen.
Andere Geluiden
Een week of wat terug zaten Wim en ik ons te verbazen over wat we in twee verzamelde jaargangen van oude VPRO gidsen uit de jaren 50 en 60 aantroffen. Toen die gids nog Andere Geluiden heette en de VPRO nog een piepkleine omroep was. De gids stond vol met programma’s vol koorzang en meer van die ongein. De dag werd toen op de radio nog gewoon afgesloten met het Wilhelmus.
Een volkomen vertrut Nederland.
Anyway, daar gaan we het nu dus niet over hebben. Terug naar het heden. Iets wat Wim en ik dus gemeen hebben: dol zijn op het nu en de techniek die ons daarbij helpt. Lange leve de nerds!
Storytelling
Eerst ff iets anders. Soms lees je iets in het nieuws wat op zichzelf al helemaal een afgerond onwaarschijnlijk topverhaal is. Zo las ik van de week op NU.nl dat een stel Amerikaanse gevangenen in het plafond stiekem een paar computers hadden ingebouwd…
Amerikaanse gevangenen bouwden stiekem computers in plafond | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl - Amerikaanse gevangenen die computers uit elkaar moesten halen om die te recyclen, bouwden stiekem computers van losse onderdelen en verstopten die in het plafond.
Op de site van de BBC wordt dit verhaal wat meer in detail uiteengezet. Iemand moet daar een podcast over maken.
Webby Awards
Voor de 21e editie van de Webby Awards (“opa, is het internet dan al zo oud?”) kan nog tot de 20e april gestemd worden. De hoofdcategorie Podcasts & Digital Audio valt uiteen in vele subcategorieën. Om kort te gaan: de podcast is een belangrijk onderdeel van ons online leven geworden. We moeten het serieus nemen. Ook al lopen we als Nederland nog zwaar achter de feiten aan… !!!
Even ter verduidelijking: de Webby Awards is een wereldwijde prijsuitreiking aangezien het zich op het wereldwijde web (duh!) focust. Al laten wij als Nederland nog geen halve scheet op het gebied van podcasting. Toch vreemd want wij hebben een reputatie hoog te houden op het gebied van de documentaire met het IDFA, maar doen het op vlak van het nieuwe medium voor de documentaire, de podcast, nogal magertjes…
De Webby’s zouden natuurlijk de Webby’s niet zijn zonder een podcast over de Webby’s.
The Webby Podcast by The Webby Awards on Apple Podcasts
De bloederige rand van podcasting
Hoewel de podcast een geweldig modern medium is, de makers ervan volgen nog altijd de oude welbekende radioregels braaf op. Wanneer gaan de Miles Davissen, Stockhausens, Picassos, Michelangelos, Warhols van podcasting nu eens opstaan?
Een mega interessante vraagstelling niet waar? Welnu, lees dan:
Noisecasting: The Search for Podcasting's Bleeding Edge Waar is de avant-garde van podcasting?
Sounddesign
Wie mij wat beter kent dan alleen via deze nieuwsbrief weet dat ik een behoorlijke nerd ben op het gebied van digitale audio in de ruimste zin van het woord. Ik ben in grote mate geïnteresseerd in hoe we geluid middels digitale algoritmes kunnen vastleggen en manipuleren. Zo werk ik al 15 jaar samen met twee innovatieve bedrijven op het gebied van audiosoftware: Ableton in Duitsland en Propellerhead Software in Zweden.
Een muzikale allround audioknutselaar, zo laat ik mij graag bestempelen. Daarom vind ik de podcast ook zo'n te gek medium omdat ik daarin alle vormen van audio, spraak, muziek en aanvullende geluiden in mijn digitale blender kan gooien.
Bij voorkeur doe ik het allemaal zelf: de voice-overs, de editing, de mixage, het samenbrengen van alle audiolagen. Als je al die lagen kunt besturen, alleen dan kun je ze echt goed samenvoegen tot een geheel. Daarom is bij mij jaren geleden de behoefte ontstaan om werkelijk alles rondom het maken van een audiodocumentaire zelf te doen. De basis is natuurlijk het verhaal, maar zonder een vernuftige productie komt een goed verhaal maar half uit de verf.
Een grote rol daarin speelt voor mij het sounddesign; het ontwerpen en manipuleren van specifieke geluiden. Ik heb hier internationaal naam mee gemaakt. Zo worden mijn geluiden meegeleverd met diverse software-pakketen en plugins voor muzikanten en audiospecialisten. Voor apps voor Android en iPhone/iPad heb ik ook vele geluiden ontwikkeld.
En om aan te haken bij bovenstaande relaas over het ontbreken aan avant-garde in podcasting: sounddesign leent zich uitstekend voor vernieuwing binnen het medium!
Menig speelfilm komt pas tot leven wanneer er sounddesign aan toegevoegd is. Zonder dat zullen de scenes ongeloofwaardig aanvoelen en het juiste gevoel missen. Vroeger lag die focus grotendeels op de muziek ter ondersteuning van het verhaal maar inmiddels is sounddesign een minstens even belangrijke toevoeging.
Hoe dan ook, ook in de podcast kun je het gevoel een kant opsturen door het juiste sounddesign toe te passen. Omdat het heel subtiel een onderstroom in de audio vormt zonder dat de luisteraar het doorheeft. Totdat je het weghaalt. Een aardig artikel hierover is:
Exemplary Uses of Sound Design in Podcasts – Podcast 101 – Medium - Exemplary uses of sound design in podcasts featuring Radiolab, Reply All, Love+Radio, Limetown
Curry doet hardware
Adam Curry is bezig met een hardware oplossing voor podcasters, een soort console waarop je hoofdtelefoons, microfoons en geluidsbronnen kunt inpluggen. Zodat je heel eenvoudig een show kunt maken zoals hijzelf al jaren maakt. Teveel apparatuur die vandaag de dag op de markt verkrijgbaar is, is naar zijn idee teveel bedoeld voor muzikanten. Eens, maar hoe gaat zijn product er dan precies uitzien? Wellicht moet ik hem dat een keer vragen…
Ten years in the making, almost in your hands… – A Revolution in Podcasting is coming
Ik laat het hierbij want ik heb tenslotte zelf ook nog een leven. De mazzel dus!